Transformacje zdań i parafrazy. Jak opanować te typy zadań maturalnych?

Transformacje zdań i parafrazy. Jak opanować te typy zadań maturalnych?

Transformacje zdań i parafrazy to dla wielu uczniów prawdziwa zmora. To ta część egzaminu, która wydaje się niesprawiedliwa. W czytaniu czy słuchaniu możesz „wstrzelić się” w odpowiedź. Tutaj – nie. Albo masz dobrze i dostajesz punkt, albo masz źle, bo brakuje Ci jednego s lub pomyliłeś to z for, i dostajesz zero.

Moi uczniowie często mówią: „To jest głupie, to testowanie pod klucz”. Mają trochę racji. To jest testowanie pod klucz. Ale to nie jest test na złośliwość, tylko na precyzję i elastyczność językową.

Dobra wiadomość jest taka, że tych „kluczy” jest skończona liczba. Autorzy zadań CKE poruszają się w obrębie pewnego kanonu struktur gramatyczno-leksykalnych. Kiedy zrozumiesz, jak te zadania są konstruowane i co one tak naprawdę sprawdzają, przestaniesz zgadywać. Zaczniesz je rozwiązywać systemowo.

W tym artykule rozłożymy te zadania na czynniki pierwsze. Pokażę Ci, jak myśleć niczym autor arkusza, jak zidentyfikować „wyzwalacze” transformacji i jakich siedem struktur musisz opanować, by poczuć się pewnie. To nie jest magia. To jest rzemiosło.


Dlaczego „transformacje” to koszmar maturzysty? (I dlaczego nie musi tak być)

Zanim przejdziemy do technik, musimy zrozumieć psychologię tego zadania. Dlaczego ono tak bardzo stresuje, nawet dobrych uczniów?

Pułapka „Wszystko albo nic”

Jak wspomniałem, tu nie ma półpunktów. Ta zero-jedynkowa natura zadania wywołuje presję. W zadaniu na dobieranie masz pięć pytań i osiem odpowiedzi; nawet jeśli popełnisz błąd, tracisz jeden z pięciu punktów. Tutaj każda luka to osobna bitwa o jeden punkt.

Stres sprawia, że Twój mózg przechodzi w tryb „walcz albo uciekaj”. Zamiast analitycznie myśleć, próbuje „przypomnieć sobie” identyczne zdanie z repetytorium. Kiedy to się nie udaje, następuje blokada.

Musisz zmienić nastawienie. To nie jest pole minowe. To jest łamigłówka logiczna. Każda luka ma rozwiązanie, które wynika wprost z danych, jakie masz przed sobą: zdania wejściowego, fragmentu zdania wyjściowego i słowa-klucza.

Mit „Znam gramatykę, więc to zrobię”

Wielu uczniów myśli: „Uczyłem się strony biernej, umiem tworzyć trzeci okres warunkowy. Powinienem to zrobić”. A potem przychodzi arkusz i klapa.

Dzieje się tak, ponieważ zadania CKE nie pytają Cię: „Przekształć to zdanie na stronę bierną”. One mówią: „Oto zdanie A. Oto początek zdania B. Uzupełnij B tak, by znaczyło to samo co A, używając przy okazji słowa BY„.

Twoim zadaniem jest rozpoznać, że najbardziej logicznym i poprawnym sposobem na zrobienie tego jest właśnie użycie strony biernej. Nikt Ci tego nie powie wprost.

To jest fundamentalna różnica między wiedzą pasywną (rozpoznaję regułę) a wiedzą aktywną (używam reguły do rozwiązania problemu). Matura testuje tę drugą.

„Ale ja bym tak nigdy nie powiedział!”

To mój ulubiony argument. „Panie profesorze, to zdanie po transformacji brzmi sztucznie. Po co tak komplikować?”.

Odpowiadam wtedy: „Masz rację. W codziennej rozmowie na luzie prawdopodobnie użyłbyś prostszej konstrukcji. Ale matura nie testuje tylko języka potocznego. Testuje zakres Twoich środków językowych”.

Czy gimnastyk na co dzień chodzi na rękach po bułki do sklepu? Nie. Ale na zawodach musi pokazać, że potrafi to zrobić. Transformacje to taka lingwistyczna gimnastyka. Musisz pokazać egzaminatorowi, że znasz nie tylko jeden (ten prosty, codzienny) sposób na wyrażenie myśli, ale znasz też ten bardziej formalny, skomplikowany, wymagający konkretnej struktury. CKE chce sprawdzić, czy potrafisz powiedzieć „Oni podobno są bogaci” na dwa sposoby:

  1. People say they are rich. (proste)
  2. They are said to be rich. (zaawansowane, maturalne)

Gdy zaakceptujesz, że to jest „sport” i „pokaz umiejętności”, a nie codzienna rozmowa, przestaniesz się buntować i zaczniesz trenować.


Anatomia zadania. Jak CKE „myśli”, tworząc transformacje?

Żeby rozwiązać łamigłówkę, musisz zrozumieć, jak ją skonstruowano. Każde zadanie na transformację zdań składa się z trzech kluczowych elementów. Twoja praca polega na byciu detektywem, który analizuje relacje między nimi.

Zobacz również:  Prawo Jazdy Kat B: Kompletny Przewodnik Krok po Kroku

Krok 1. Analiza „Wejścia” (Co masz dane?)

To jest Twoje zdanie bazowe. Kompletna myśl. Zanim spojrzysz na lukę, musisz zrobić dwie rzeczy:

  1. Zrozumieć sens: O co tu chodzi? Kto? Co zrobił? Kiedy?
  2. Zidentyfikować strukturę: Jaki jest tu czas? Czy jest jakiś czasownik modalny? Czy to mowa zależna? Czy jest jakaś kluczowa kolokacja?

Przykład: I haven't talked to my aunt since Christmas.

  • Sens: Nie rozmawiałem z ciocią od Świąt.
  • Struktura: Present Perfect (haven't talked) + since.

Krok 2. Analiza „Wyjścia” (Co masz stworzyć?)

To jest zdanie z luką, często ze słowem-kluczem. To jest Twój cel.

  1. Fragment początkowy: Jakie słowa już masz? One narzucają nową strukturę.
  2. Fragment końcowy (jeśli jest): Co znajduje się po luce? To równie ważne!
  3. Słowo-klucz: To jest Twój rozkaz. Musisz go użyć, i to w niezmienionej formie. Nie możesz z HAVE zrobić had albo having (chyba że polecenie mówi inaczej, co się rzadko zdarza).
  4. Limit słów: Zazwyczaj od dwóch do pięciu. Jeśli Twoja odpowiedź ma siedem słów, na 99% jest błędna. To sygnał, że kombinujesz za bardzo.

Przykład (kontynuacja):

The last time I ……………….. Christmas.

Słowo-klucz: TALKED

Krok 3. Most, czyli „Czego mi brakuje?”

Teraz łączysz kropki. To jest proces myślowy, który musi stać się Twoim automatem.

  1. Porównanie Wejścia i Wyjścia:
    • Wejście: I haven’t talked to my aunt since Christmas. (Present Perfect + since)
    • Wyjście: The last time I … TALKED … Christmas. (Zaczyna się od The last time... i narzuca użycie TALKED, czyli Past Simple).
  2. Formułowanie hipotezy (To jest sedno parafrazy!):
    • Aha! Autor zadania chce, żebym zamienił Present Perfect + since na Past Simple + ago lub w tym wypadku Past Simple + was at/on….
    • Zdanie wyjściowe zaczyna się od The last time I… (Ostatni raz, kiedy ja…).
    • Co zrobiłem? …talked to my aunt…
    • Kiedy to było? Zdanie wejściowe mówi since Christmas. Zdanie wyjściowe kończy się Christmas. Czego brakuje? Przyimka. was at Christmas? Nie, lepiej was on Christmas Day albo po prostu was at Christmas. Ale zaraz, zdanie wejściowe mówi since Christmas (od świąt), a nie on Christmas (w święta).
    • Spróbujmy inaczej. The last time I talked to my aunt… (Ostatni raz, kiedy rozmawiałem z ciocią…). Co z tym faktem? Kiedy on był? …was at Christmas. (było w Święta).
  3. Weryfikacja:
    • The last time I **talked to my aunt was at** Christmas.
    • Użyłem słowa-klucza TALKED? Tak.
    • Zmieszczę się w limicie (np. do 5 słów)? Tak, wpisałem 5 słów.
    • Czy sens jest ten sam? Tak.
    • Czy zdanie jest gramatyczne? Tak.

Ten trzyetapowy proces (Analiza Wejścia -> Analiza Wyjścia -> Budowa Mostu) jest uniwersalny dla każdego typu transformacji.


Siedmiu Wspaniałych. Najczęstsze typy transformacji na maturze

Dobra, przejdźmy do konkretów. Zadania CKE nie biorą się z kosmosu. Kręcą się wokół kilku (powiedzmy: siedmiu) kluczowych obszarów gramatyczno-leksykalnych. Jeśli je opanujesz, 80% zadań będziesz robić z automatu.

1. Strona bierna (Passive Voice) – Klasyk nad klasykami

To jest absolutny „must have”. CKE kocha stronę bierną.

  • Jak ją rozpoznać (wyzwalacz)?Zdanie wejściowe ma podmiot, orzeczenie i dopełnienie (np. Someone stole my bike). Zdanie wyjściowe zaczyna się od tego dopełnienia (My bike…).
  • Najczęstsze pułapki:
    • Zły czas: Musisz dokładnie odtworzyć czas ze zdania wejściowego.
      • They are building a new road. (Present Continuous)
      • A new road **is being built**. (A nie is built!)
    • Podwójne dopełnienie (Double Object):
      • They gave him a medal.
      • Można na dwa sposoby: He was given a medal. (częściej) LUB A medal was given to him.
  • Pro-Tip (Bardzo Maturalny): Konstrukcje bezosobowe typu It is said that... oraz He is said to....
    • People believe that he is a spy.
    • **It is believed** that he is a spy.
    • **He is believed to be** a spy. (To jest poziom mistrzowski!)

2. Mowa zależna (Reported Speech) – Podróż w czasie

Drugi filar. Zawsze jest na maturze w jakiejś formie.

  • Jak ją rozpoznać (wyzwalacz)?Zdanie wejściowe jest w cudzysłowie („I am tired.”). Zdanie wyjściowe zaczyna się od He said that…, She asked me…, They told her….
  • Najczęstsze pułapki:
    • Następstwo czasów (Backshift): To jest całe sedno. Musisz „cofnąć” czasownik o jeden czas do tyłu.
      • "I **am** working." -> She said she **was** working.
      • "I **will** call you." -> He said he **would** call me.
    • Pytania: W pytaniach „tak/nie” musisz dodać if lub whether. W pytaniach szczegółowych (Wh-) po prostu powtarzasz zaimek. I nie robisz inwersji!
      • "**Do you** like pizza?" -> He asked me **if I liked** pizza. (A nie if did I like)
    • Rozkazy: Zamieniasz je na konstrukcję z bezokolicznikiem (to do something).
      • "**Stop** talking!" -> The teacher told us **to stop** talking.

3. Okresy warunkowe (Conditionals) – Mieszanie i gdybanie

CKE nie pyta zwykle o proste „zerowe” czy „pierwsze” okresy. Oni uwielbiają parafrazy i mieszanie (Mixed Conditionals).

  • Jak je rozpoznać (wyzwalacz)?Słowa if, unless, provided that, as long as.
  • Najczęstsze pułapki:
    • Unless zamiast If ... not: To jest automat.
      • You won't pass **if you don't** study.
      • You won't pass **unless you** study. (Zwróć uwagę, że po unless jest już zdanie twierdzące).
    • Mieszanie II i III typu:
      • He **didn't study** (przeszłość - III typ), so he **is** in trouble now (teraźniejszość - II typ).
      • If he **had studied** (III), he **wouldn't be** in trouble now (II).
  • Pro-Tip: Parafrazy porad.
    • You should go to the doctor.
    • **If I were you, I would** go to the doctor.

4. Konstrukcje życzeniowe (Wishes & If Only)

Bardzo podobne do warunków, testują „gdybanie” o czymś nierealnym.

  • Jak je rozpoznać (wyzwalacz)?Słowa I wish… lub If only….
  • Najczęstsze pułapki:Mylenie czasu. Reguła jest prosta: „gdybasz” o teraźniejszości, używasz Past Simple. „Gdybasz” (żałujesz) o przeszłości, używasz Past Perfect.
    • I **am** poor. I can't buy a car. (Teraźniejszość)
    • I wish I **were** rich. (Używamy Past Simple, a dla be tradycyjnie were dla wszystkich osób).
    • I **didn't listen** to him. That was a mistake. (Przeszłość)
    • I wish I **had listened** to him. (Używamy Past Perfect).
  • Anecdota: Moi uczniowie notorycznie mylą I wish z I hope. Pamiętaj: I hope = jest szansa, że to się stanie (np. I hope it doesn't rain tomorrow). I wish = nie ma szansy, gdybam (np. I wish it weren't raining right now).

5. Czasowniki modalne (Modals) – Szczególnie w przeszłości

To jest kolejny pewniak. CKE chce wiedzieć, czy umiesz spekulować o przeszłości.

  • Jak je rozpoznać (wyzwalacz)?Zdanie wejściowe zawiera zwroty typu: I’m sure…, I’m certain…, It’s possible…, Perhaps….
  • Kluczowe struktury do zapamiętania:
    • must have + III forma = Jesteś pewien, że coś się stało (na 99%).
      • I'm sure he **was** at home.
      • He **must have been** at home.
    • can't have + III forma = Jesteś pewien, że coś się nie stało.
      • I'm certain he **didn't** see me.
      • He **can't have seen** me.
    • might/may/could have + III forma = Możliwe, że coś się stało (ale nie masz pewności).
      • **Perhaps** she forgot.
      • She **might have forgotten**.

6. Konstrukcje z used to, would, be/get used to

To jest prawdziwa mina. Wygląda podobnie, znaczy zupełnie co innego.

  • Jak je rozpoznać (wyzwalacz)?Mowa o starych nawykach, przyzwyczajeniach.
  • Najczęstsze pułapki (Naucz się tego na pamięć!):
    1. used to + bezokolicznik = Nawyki z przeszłości, które już nie są prawdą.
      • I **used to smoke**. (Kiedyś paliłem, teraz nie).
      • Można to zastąpić would (np. I would go fishing...), ale tylko dla czynności, nie stanów (nie powiesz I would be shy).
    2. be used to + -ing = Być do czegoś przyzwyczajonym (teraz).
      • I **am used to working** hard. (Jestem przyzwyczajony do ciężkiej pracy).
    3. get used to + -ing = Przyzwyczajać się do czegoś (proces).
      • It's hard, but I am **getting used to living** in a big city.
  • CKE uwielbia tworzyć zadania, gdzie musisz odróżnić used to do od be used to doing.

7. Słowotwórstwo i Phrasal Verbs (czyli siła słownictwa)

Czasem zadanie nie jest czysto gramatyczne. Testuje znajomość kolokacji, phrasali lub umiejętność zmiany części mowy.

  • Jak to rozpoznać (wyzwalacz)?Słowo-klucz jest inną częścią mowy niż słowo w zdaniu wejściowym (np. succeed (czasownik) vs SUCCESS (rzeczownik)) lub zdanie wyjściowe „prosi się” o czasownik frazowy.
  • Przykłady:
    • Zmiana części mowy:
      • It is **important** to be patient. (IMPORTANT)
      • **The importance of** being patient is... (Trzeba important zamienić na importance i dodać the i of).
    • Czasownik frazowy (Phrasal Verb):
      • I can't **tolerate** this noise anymore. (PUT)
      • I can't **put up with** this noise anymore.
    • Synonimy/Kolokacje:
      • I **advise** you to stop smoking. (SHOULD)
      • You **should stop** smoking.
      • It wasn't **necessary** for you to come. (HAVE)
      • You **didn't have to** come. (A to co innego niż You **needn't have come** – obie formy CKE lubi testować!).

Jak trenować parafrazy, żeby nie zwariować? (Plan działania)

Wiedza to jedno, ale automatyzm to drugie. Nie nauczysz się tego, czytając. Musisz ćwiczyć. Ale „robienie arkuszy” to nie jest najlepsza metoda. Lepsza jest analiza.

Krok 1. Diagnoza: Gdzie tracisz punkty?

Weź trzy ostatnie arkusze, które robiłeś. Zbierz wszystkie swoje błędy z transformacji. A teraz, zamiast liczyć punkty, skategoryzuj je. Użyj mojej listy „Siedmiu Wspaniałych”.

  • Błąd 1: Aha, pomyliłem am used to doing z used to do. (Kategoria 6)
  • Błąd 2: Nie cofnąłem czasu w mowie zależnej. (Kategoria 2)
  • Błąd 3: Złe słowotwórstwo, possible zamiast possibility. (Kategoria 7)

Stwórz swój „Dziennik Błędów”. Szybko zobaczysz, że nie jesteś zły ze „wszystkiego”. Prawdopodobnie masz problem z dwoma lub trzema konkretnymi typami transformacji.

Krok 2. Praca u podstaw (Repetytorium > Arkusze)

Kiedy już wiesz, że Twój problem to np. strona bierna i czasowniki modalne w przeszłości, przestań robić całe arkusze. To strata czasu.

Otwórz dobre repetytorium maturalne (lub zbiór ćwiczeń gramatycznych) tylko na tych działach. I zrób 50 przykładów na samą stronę bierną. Potem 50 na same modale w przeszłości.

Tak, to żmudne. Ale w ten sposób budujesz automatyzm. Twój mózg ma zobaczyć I'm sure he... i automatycznie pomyśleć ...must have.... Bez zastanowienia. Jak tabliczka mnożenia.

Krok 3. Myśl jak autor zadania (i twórz własne)

To jest ćwiczenie dla ambitnych, ale daje fenomenalne rezultaty. Weź dowolne proste zdanie. Np. John is too short to play basketball.

A teraz spróbuj sparafrazować je na jak najwięcej sposobów, używając „maturalnych” struktur:

  1. (z ENOUGH) John isn't **tall enough to** play basketball.
  2. (z SO... THAT) John is **so short that he** can't play basketball.
  3. (z SUCH... THAT) John is **such a short** boy that he can't play basketball.
  4. (z IF) **If John were taller, he** could play basketball. (II Conditional)

Robiąc to, zaczynasz rozumieć relacje między strukturami. To jest najwyższy poziom wtajemniczenia.

Krok 4. Magia synonimów i kolokacji

Transformacje to często po prostu zamiana słowa na inne o tym samym znaczeniu, ale wymagające innej gramatyki. Rób fiszki, ale nie z pojedynczymi słowami. Rób fiszki ze strukturami.

  • Przód fiszki: It's difficult for me to...
  • Tył fiszki: I have difficulty (in) ...ing
  • Przód fiszki: He succeeded in...
  • Tył fiszki: He managed to...
  • Przód fiszki: I prefer X to Y
  • Tył fiszki: I would rather X than Y

Najważniejsze wnioski (Twoja strategia na arkusz)

Kiedy siedzisz już na sali egzaminacyjnej, pamiętaj o tym „checkliście” mentalnym do każdego zadania z transformacji:

  • Słowo-klucz to ROZKAZ. Musisz go użyć. W niezmienionej formie. To Twój największy przyjaciel i największy wróg.
  • Trzymaj się limitu słów. Jeśli wpisałeś sześć słów, a limit to pięć, Twoje rozwiązanie jest na 99% błędne. Skreśl i myśl od nowa. CKE jest w tym bezlitosne.
  • Czytaj „wyjście” (fragmenty zdania) BARDZO uważnie. Słowo przed luką i słowo po luce to Twoje największe podpowiedzi. One dyktują, jakiej formy gramatycznej musisz użyć.
  • Nie zmieniaj czasu! Jeśli zdanie wejściowe jest w czasie teraźniejszym, a wyjściowe nie jest mową zależną ani „gdybaniem” (wish/conditional), to też musi być w czasie teraźniejszym. Zachowaj spójność czasów.
  • Sprawdź drobiazgi (tzw. „głupie błędy”). Czy dałeś a/an/the? Czy jest liczba mnoga (-s)? Czy jest końcówka -ing tam, gdzie ma być? Czy jest to po ought? To są punkty, które uciekają najszybciej.
  • Pisz CZYTELNIE. Serio. Moi uczniowie tracili punkty, bo egzaminator nie mógł odczytać, czy napisali live czy leave. Nie daj mu powodu do wątpliwości.

Transformacje zdań to nie jest czarna magia. To jest test na precyzję. Kiedy przestaniesz się ich bać, a zaczniesz je traktować jak łamigłówki, nagle okaże się, że „klucz odpowiedzi” jest bardzo logiczny. Musisz tylko nauczyć się go dostrzegać.

Podobne wpisy