||

Egzamin Praktyczny Kat B: Wszystko o Placu Manewrowym i Jeździe po Mieście

Zdobycie prawa jazdy to dla wielu osób kamień milowy, symbol dorosłości i niezależności. Jednak droga do tego celu wiedzie przez jeden z najbardziej stresujących testów w życiu – państwowy egzamin praktyczny. Według danych Komendy Głównej Policji za 2024 rok, kierowcy w wieku 18-24 lata, czyli grupa z najkrótszym stażem za kierownicą, wciąż stanowi populację o wysokim ryzyku uczestnictwa w zdarzeniach drogowych. To pokazuje, że egzamin praktyczny kat. B nie jest jedynie formalnością, lecz fundamentalnym sprawdzianem umiejętności, odpowiedzialności i dojrzałości drogowej, który ma realny wpływ na bezpieczeństwo nas wszystkich. Celem tego artykułu jest kompleksowe przygotowanie Cię do tego wyzwania – zarówno na placu manewrowym, jak i w dynamicznym ruchu miejskim.

Dlaczego egzamin jest tak wymagający?

Struktura i wymagania egzaminu państwowego nie są dziełem przypadku. Wynikają one wprost z przepisów prawa oraz analizy zagrożeń w ruchu drogowym. Podstawą prawną jest tu Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów. Dokument ten precyzyjnie określa zadania egzaminacyjne, kryteria oceny oraz listę błędów skutkujących natychmiastowym przerwaniem egzaminu.

Jednak u podstaw wszystkiego leży nadrzędny akt prawny – ustawa Prawo o ruchu drogowym (PoRD). Już jej pierwszy merytoryczny artykuł stanowi fundament filozofii bezpiecznej jazdy:

Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z tym ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkod1ę.

Celem egzaminatora jest weryfikacja, czy kandydat na kierowcę nie tylko opanował technikę kierowania, ale przede wszystkim zinternalizował tę zasadę. Raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) za rok 2024 wskazuje, że do głównych przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących należą niezmiennie:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
  • Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
  • Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego.

Każdy z tych punktów jest skrupulatnie weryfikowany podczas 40-minutowej jazdy egzaminacyjnej po mieście.

Krok po kroku przez egzamin praktyczny Kat. B

Egzamin na prawo jazdy składa się z dwóch kluczowych części: zadań na placu manewrowym oraz jazdy w rzeczywistym ruchu drogowym. Obie części są równie ważne i wymagają odmiennego zestawu umiejętności.

Część I: Plac Manewrowy – Fundament Twoich Umiejętności

Plac manewrowy to kontrolowane środowisko, w którym egzaminator ocenia Twoje „czucie” pojazdu, precyzję i opanowanie podstawowych manewrów. To pierwszy i często decydujący etap.

Przygotowanie do jazdy i sprawdzenie stanu technicznego

Zanim uruchomisz silnik, musisz wykazać się podstawową wiedzą o pojeździe. Egzaminator poprosi o sprawdzenie dwóch losowo wybranych elementów.

  1. Sprawdzenie płynów lub sygnału dźwiękowego:
    • Poziom oleju w silniku (na zimnym silniku, na równej powierzchni).
    • Poziom płynu chłodzącego.
    • Poziom płynu hamulcowego.
    • Poziom płynu do spryskiwaczy.
    • Działanie sygnału dźwiękowego.
  2. Sprawdzenie działania świateł:
    • Światła pozycyjne/postojowe.
    • Światła mijania.
    • Światła drogowe.
    • Światła hamowania „STOP” (prosimy egzaminatora o pomoc).
    • Światła cofania (włączają się automatycznie).
    • Światła awaryjne.
    • Kierunkowskazy (lewy i prawy).

Porada egzaminatora: Nie recytuj wyuczonych formułek. Otwórz maskę, fizycznie wskaż odpowiedni zbiornik lub wskaźnik i wyjaśnij, jak sprawdzasz poziom (np. „Poziom płynu hamulcowego powinien znajdować się między minimum a maksimum na zbiorniczku wyrównawczym”). Następnie musisz właściwie ustawić fotel, lusterka, zagłówek i zapiąć pasy bezpieczeństwa, upewniając się, że potencjalni pasażerowie również to zrobili.

Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (tzw. „łuk”)

To zadanie weryfikuje Twoją zdolność do płynnego operowania sprzęgłem i gazem oraz precyzyjnego prowadzenia pojazdu po wyznaczonym torze.

  • Technika: Ruszanie musi być płynne, bez szarpania. Jazda do przodu wymaga utrzymania pojazdu wewnątrz „koperty”. Największym wyzwaniem jest jazda do tyłu. Obserwuj tor jazdy przez tylną szybę oraz w lusterkach bocznych. Korekty kierownicą muszą być minimalne i wyprzedzające. Pamiętaj, że kręcąc kierownicą w lewo, tył samochodu skręca w lewo.
  • Kryteria oceny: Nie możesz potrącić żadnego pachołka ani wyjechać kołem poza linię ograniczającą stanowisko. Musisz zatrzymać pojazd w wyznaczonych polach zatrzymania (nie dalej niż 1 metr od linii).

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

To zadanie symuluje częstą sytuację w ruchu miejskim. Celem jest opanowanie koordynacji sprzęgła, gazu i hamulca postojowego (ręcznego).

  • Technika: Po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciągnij hamulec postojowy. Aby ruszyć, delikatnie dodawaj gazu, jednocześnie powoli puszczając sprzęgło do momentu, gdy poczujesz, że przód auta lekko się unosi (tzw. „branie sprzęgła”). W tym momencie zwolnij hamulec postojowy, płynnie dodając gazu i puszczając sprzęgło.
  • Kryteria oceny: Pojazd podczas ruszania nie może cofnąć się o więcej niż 20 cm, a silnik nie może zgasnąć.

Część II: Jazda w Ruchu Drogowym – Test Twojej Dojrzałości

Po pomyślnym ukończeniu zadań na placu wyjeżdżasz na miasto. Ta część egzaminu trwa minimum 40 minut i obejmuje wykonanie szeregu zadań weryfikujących Twoją zdolność do bezpiecznego i zgodnego z przepisami poruszania się w realnych warunkach. Jazda po mieście egzamin to przede wszystkim test myślenia.

Dynamika i kultura jazdy – klucz do sukcesu

Egzaminator nie ocenia jedynie, czy potrafisz zmienić bieg. Ocenie podlega całościowe zachowanie na drodze.

  • Dynamika: Jazda musi być płynna i zdecydowana. Oznacza to sprawne rozpędzanie pojazdu do dozwolonej prędkości. Jazda ze znacznie niższą prędkością niż dopuszczalna, bez uzasadnienia w warunkach drogowych, jest błędem (utrudnianie ruchu).
  • Planowanie: Prawdziwą umiejętnością jest antycypacja. Obserwuj drogę daleko przed sobą. Widzisz czerwone światło w oddali? Zdejmij nogę z gazu i pozwól autu swobodnie się toczyć, zamiast gwałtownie hamować w ostatniej chwili. Zbliżasz się do przejścia dla pieszych? Zwolnij i przygotuj się do zatrzymania.
  • Ekologia (ECO-driving): Elementem oceny jest również ekonomiczna jazda. Zmieniaj biegi we właściwych momentach (zazwyczaj gdy obrotomierz wskazuje 2000-2500 obr./min), hamuj silnikiem. To nie tylko oszczędność paliwa, ale także dowód świadomej i płynnej jazdy.

Skrzyżowania – Hierarchia i Obserwacja

To najczęstsze miejsce popełniania błędów krytycznych. Musisz perfekcyjnie znać i stosować hierarchię pierwszeństwa:

  1. Osoba kierująca ruchem (np. policjant).
  2. Sygnalizacja świetlna.
  3. Znaki drogowe (np. A-7 „ustąp pierwszeństwa”, D-1 „droga z pierwszeństwem”).
  4. Zasady ogólne (reguła prawej ręki na skrzyżowaniu równorzędnym).

Przed każdym skrzyżowaniem zadaj sobie pytania: Kto ma pierwszeństwo? Jakie są moje obowiązki? Czy mój manewr jest bezpieczny? Pamiętaj o zasadzie szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania.

Szczególnym przypadkiem jest rondo – zasady pierwszeństwa. Jeśli przed rondem stoi znak C-12 („ruch okrężny”) i A-7 („ustąp pierwszeństwa”), pierwszeństwo mają pojazdy już znajdujące się na rondzie. Włączaj lewy kierunkowskaz, jeśli zamierzasz na rondzie zawrócić lub zjechać ostatnim zjazdem. Prawy kierunkowskaz włączaj zawsze przed zjazdem z ronda, którym zamierzasz je opuścić.

Manewry i zadania egzaminacyjne w mieście

Podczas jazdy egzaminator zleci wykonanie konkretnych zadań. Mogą to być:

  • Parkowanie: Prostopadłe (przodem lub tyłem), skośne (przodem) lub rzadziej równoległe (tyłem). Kluczowe jest zachowanie bezpieczeństwa (obserwacja), płynność manewru i prawidłowe pozycjonowanie pojazdu (wewnątrz wyznaczonych linii, nie stwarzając zagrożenia).
  • Zawracanie: Na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej, z wykorzystaniem infrastruktury (np. wjazdu do bramy, zatoczki). Manewr musi być wykonany przy użyciu biegu wstecznego.
  • Zmiana pasa ruchu, omijanie, wyprzedzanie: Każdy z tych manewrów wymaga bezwzględnego upewnienia się o możliwości jego bezpiecznego wykonania (lusterka + martwy punkt!). Pamiętaj o zachowaniu bezpiecznego odstępu bocznego, zwłaszcza od rowerzystów i pieszych (minimum 1 metr).

Najczęstsze błędy kursantów oraz strategie korekty

Jako wieloletni egzaminator WORD, obserwuję powtarzające się schematy, które prowadzą do negatywnego wyniku egzaminu. Oto 5 najczęstszych błędów i sposoby, jak ich unikać.

  1. Wymuszenie pierwszeństwa przejazdu.
    • Opis: Najpoważniejszy błąd, natychmiast kończący egzamin. Wynika z błędnej interpretacji znaków, sygnalizacji lub dynamiki zbliżających się pojazdów.
    • Komentarz egzaminatora: To nie jest test na odwagę. Jeśli masz cień wątpliwości, czy zdążysz bezpiecznie włączyć się do ruchu lub przejechać przez skrzyżowanie – poczekaj. Lepiej stracić kilka sekund niż oblać egzamin i stworzyć realne zagrożenie. Przed każdym skrzyżowaniem zwolnij na tyle, aby mieć czas na analizę sytuacji.
  2. Brak dynamicznej i płynnej jazdy.
    • Opis: Poruszanie się z prędkością 25-30 km/h na odcinku z ograniczeniem do 50 km/h, bez żadnego uzasadnienia.
    • Komentarz egzaminatora: Taka jazda jest postrzegana jako brak pewności i umiejętności, a co ważniejsze, tamuje ruch i prowokuje innych kierowców do ryzykownych manewrów wyprzedzania. Twój kurs prawa jazdy powinien nauczyć Cię sprawnego operowania biegami, aby dynamicznie osiągać dozwoloną prędkość.
  3. Nieprawidłowa obserwacja otoczenia.
    • Opis: Nieskorzystanie z lusterek i/lub nieodwrócenie głowy w celu sprawdzenia „martwego pola” przed zmianą pasa ruchu, skrętem czy wyprzedzaniem.
    • Komentarz egzaminatora: Egzaminator musi widzieć, że aktywnie monitorujesz sytuację wokół pojazdu. Rób to w sposób wyraźny. Spojrzenie w lusterko powinno być krótkie, ale regularne (co 5-8 sekund). Przed kluczowym manewrem wykonaj sekwencję: lusterko wewnętrzne -> lusterko boczne -> sprawdzenie martwego pola.
  4. Nieprawidłowe pozycjonowanie pojazdu na jezdni.
    • Opis: Najeżdżanie na linie (szczególnie ciągłe), zbyt bliskie podjeżdżanie do prawej krawędzi jezdni lub osi jezdni, nieprawidłowe ustawienie na pasie przed skrętem (np. na środku pasa zamiast przy osi jezdni przed skrętem w lewo).
    • Komentarz egzaminatora: Pozycja na pasie ruchu komunikuje innym Twoje zamiary i zapewnia Ci margines bezpieczeństwa. Ćwicz utrzymywanie pojazdu centralnie na swoim pasie. Pamiętaj, że przed skrętem w prawo należy dojechać do prawej krawędzi jezdni, a w lewo – do osi jezdni (na drodze dwukierunkowej).
  5. Niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej S-2 (zielona strzałka).
    • Opis: Przejazd obok sygnalizatora ze strzałką warunkową bez uprzedniego zatrzymania się przed nim.
    • Komentarz egzaminatora: To jeden z najpopularniejszych błędów na egzaminie praktycznym. Przepis jest jednoznaczny: zielona strzałka w prawo zezwala na skręt pod warunkiem zatrzymania się przed sygnalizatorem i nieutrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. Zatrzymanie jest obowiązkowe! Potraktuj to jak znak STOP.

Case studies / Scenariusze egzaminacyjne

Teoria to jedno, ale techniki jazdy egzaminacyjnej najlepiej zrozumieć na konkretnych przykładach. Przeanalizujmy trzy typowe sytuacje.

  • Scenariusz 1: Dwupasmowe rondo i trzeci zjazd
    • Sytuacja: Egzaminator wydaje polecenie: „Na najbliższym rondzie proszę skręcić w trzeci zjazd”. Podjeżdżasz do ronda dwupasmowego.
    • Prawidłowe działanie: Zbliżając się do ronda, zajmujesz lewy pas ruchu (zgodnie z oznakowaniem poziomym lub zasadami ogólnymi). Włączasz lewy kierunkowskaz. Przed wjazdem na rondo ustępujesz pierwszeństwa pojazdom na obu pasach ruchu na rondzie. Wjeżdżasz na wewnętrzny (lewy) pas ronda. Mijasz drugi zjazd i przygotowujesz się do opuszczenia ronda. Sprawdzasz prawe lusterko i martwe pole, upewniając się, że na prawym pasie ronda nie ma pojazdu, któremu mógłbyś zajechać drogę. Włączasz prawy kierunkowskaz i płynnie zmieniasz pas, zjeżdżając z ronda.
    • Konsekwencje błędu: Wjazd na prawy pas w celu skrętu w lewo, zmiana pasa na rondzie bez upewnienia się o możliwości, zajechanie drogi innemu pojazdowi – wszystko to skutkuje negatywnym wynikiem.
  • Scenariusz 2: Przejście dla pieszych bez sygnalizacji
    • Sytuacja: Jedziesz ulicą osiedlową (ograniczenie do 30 km/h). Zbliżasz się do przejścia dla pieszych. Z prawej strony do przejścia energicznym krokiem zbliża się pieszy.
    • Prawidłowe działanie: Już z daleka zdejmujesz nogę z gazu. Twoja stopa powinna znaleźć się nad pedałem hamulca. Obserwujesz zachowanie pieszego. Gdy widzisz, że ma on zamiar wejść na przejście, płynnie, ale zdecydowanie zwalniasz i zatrzymujesz pojazd, umożliwiając mu bezpieczne przejście. Ruszasz dopiero, gdy pieszy opuści przejście.
    • Konsekwencje błędu: Próba „prześlizgnięcia się” przed pieszym, gwałtowne hamowanie w ostatniej chwili, niezatrzymanie się, gdy pieszy już jest na przejściu – to zachowanie niebezpieczne i podstawa do przerwania egzaminu.
  • Scenariusz 3: Parkowanie prostopadłe przodem po prawej stronie
    • Sytuacja: Egzaminator prosi o zaparkowanie w wolnym miejscu prostopadle do krawężnika.
    • Prawidłowe działanie: Z odpowiednim wyprzedzeniem włączasz prawy kierunkowskaz, sygnalizując zamiar. Zwalniasz, obserwując ruch za sobą w lusterkach. Aby uzyskać odpowiedni kąt, dojeżdżasz możliwie blisko lewej krawędzi swojego pasa ruchu (osi jezdni). Rozpoczynasz skręt w momencie, gdy Twoje lusterko boczne minie linię pierwszego z parkujących pojazdów. Powoli wjeżdżasz w miejsce parkingowe, kontrolując w lusterkach odległość od pojazdów po obu stronach i korygując tor jazdy. Zatrzymujesz się, gdy przedni zderzak zbliży się do krawężnika, pozostawiając miejsce z tyłu.
    • Konsekwencje błędu: Niezasygnalizowanie manewru, zbyt szybki najazd, najechanie na linie oddzielające miejsca parkingowe, uderzenie w krawężnik lub sąsiedni pojazd. Pamiętaj, że masz prawo do jednej korekty manewru parkowania.

Lista kontrolna „Przed egzaminem”

Stres jest naturalny, ale dobre przygotowanie logistyczne może go znacznie zredukować.

  1. Dzień wcześniej: Sprawdź, czy masz ważny dowód osobisty lub paszport. Bez dokumentu tożsamości nie zostaniesz dopuszczony do egzaminu.
  2. Ubiór: Wybierz wygodne, niekrępujące ruchów ubranie. Kluczowe są buty – na płaskiej, cienkiej podeszwie, która pozwala dobrze czuć pedały.
  3. Czas: Przyjedź do ośrodka egzaminacyjnego (WORD) co najmniej 20-30 minut wcześniej. Pośpiech generuje niepotrzebny stres.
  4. Wyłącz telefon: Przed wejściem na plac egzaminacyjny wycisz i schowaj telefon.
  5. Poczekalnia: Wykorzystaj czas na spokojne zebranie myśli. Nie słuchaj opowieści osób, które właśnie oblały egzamin.
  6. Spotkanie z egzaminatorem: Bądź uprzejmy i kulturalny. Przedstaw się, podaj dokumenty. Słuchaj uważnie poleceń.
  7. W pojeździe: Nie spiesz się z przygotowaniem do jazdy. Dokładnie ustaw fotel, lusterka i zagłówek. Weź głęboki oddech.
  8. Pytania: Jeśli nie jesteś pewien polecenia egzaminatora, nie bój się poprosić o jego powtórzenie.
  9. Błędy: Jeśli popełnisz drobny błąd (np. zgaśnie Ci silnik), nie panikuj. To się zdarza. Spokojnie uruchom go ponownie i jedź dalej. Egzamin jest przerwany tylko w przypadku błędów krytycznych.
  10. Koncentracja: Bądź skupiony przez cały czas trwania egzaminu. Egzamin kończy się dopiero po zaparkowaniu pojazdu na miejscu wyznaczonym przez egzaminatora i zgaszeniu silnika.
  11. Pozytywne nastawienie: Pamiętaj, że egzaminator nie jest Twoim wrogiem. Jego zadaniem jest ocena, czy jesteś gotów, by samodzielnie i bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym.
  12. Zaufaj swoim umiejętnościom: Przeszedłeś kurs prawa jazdy, wyjeździłeś wymagane godziny, zdałeś egzamin wewnętrzny. Masz niezbędną wiedzę i umiejętności.

Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ) – Egzamin Praktyczny Kat. B

Czy jak zgaśnie mi silnik, to od razu obleję egzamin?

Nie, jednorazowe zgaśnięcie silnika, na przykład przy ruszaniu na płaskim terenie, nie jest błędem skutkującym przerwaniem egzaminu. To normalne zjawisko, które może przytrafić się nawet doświadczonym kierowcom. W takiej sytuacji kluczowe jest zachowanie spokoju: włącz światła awaryjne (jeśli sytuacja tego wymaga), uruchom ponownie silnik, upewnij się, że możesz bezpiecznie kontynuować jazdę i rusz.

Uwaga: Sytuacja jest inna w przypadku zadania „ruszanie na wzniesieniu”. Tam zgaśnięcie silnika podczas próby ruszenia jest traktowane jako błąd i powoduje konieczność powtórzenia zadania. Druga nieudana próba kończy się wynikiem negatywnym. Ponadto, notoryczne gaśnięcie silnika na każdym skrzyżowaniu może być zinterpretowane przez egzaminatora jako brak opanowania techniki jazdy.

Ile dokładnie trwa egzamin w mieście? Czy może być krótszy niż 40 minut?

Czas trwania części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym jest precyzyjnie określony w przepisach i nie może być krótszy niż 40 minut. Czas ten jest liczony od momentu wyjazdu z terenu WORDu.

Egzamin może jednak zakończyć się wcześniej w dwóch przypadkach:
Popełnienie błędu, który skutkuje natychmiastowym przerwaniem egzaminu (np. wymuszenie pierwszeństwa). Wtedy egzaminator kończy egzamin i wracacie do ośrodka.
Wykonanie wszystkich zadań egzaminacyjnych przewidzianych w programie przed upływem 40 minut, a egzaminator uzna, że Twoja jazda nie budzi żadnych zastrzeżeń. Jest to jednak sytuacja rzadka, a egzaminatorzy z reguły wykorzystują pełny czas, aby zweryfikować umiejętności w różnych warunkach drogowych.

Co mogę zrobić, jeśli nie zgadzam się z wynikiem egzaminu?

Masz pełne prawo nie zgodzić się z oceną egzaminatora. W takiej sytuacji procedura wygląda następująco:
Nie podpisuj arkusza przebiegu egzaminu, jeśli zawiera on wynik, z którym się nie zgadzasz.
Zgłoś swoje zastrzeżenia egzaminatorowi zaraz po zakończeniu egzaminu. Twoje uwagi muszą zostać odnotowane w protokole.
Złóż pisemne odwołanie (skargę) do organu nadzorującego pracę WORD-u, czyli do Urzędu Marszałkowskiego właściwego dla Twojego województwa. Masz na to 14 dni od daty egzaminu.
Kluczowym dowodem w sprawie będzie nagranie wideo i audio z Twojego egzaminu, które jest archiwizowane. Organ nadzorujący przeanalizuje nagranie i oceni, czy decyzja egzaminatora była słuszna.

Czy egzaminator może na mnie krzyczeć lub być niemiły?

Absolutnie nie. Egzaminator jest funkcjonariuszem publicznym i jest zobowiązany do zachowania pełnej kultury osobistej, obiektywizmu i profesjonalizmu. Jego rolą jest wydawanie jasnych, zrozumiałych poleceń i ocena Twoich umiejętności, a nie wprowadzanie nerwowej atmosfery.
Pamiętaj jednak, że w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji (np. gdy stwarzasz zagrożenie), polecenie egzaminatora może być wydane głośnym i stanowczym tonem. Nie jest to krzyk, lecz próba zapewnienia bezpieczeństwa. Jeśli jednak czujesz, że egzaminator jest wobec Ciebie nieuprzejmy bez powodu, masz prawo zgłosić to po egzaminie dyrektorowi WORD.

Czy na egzaminie można korzystać z kamery cofania i czujników parkowania?

Tak, możesz korzystać ze wszystkich systemów, w które wyposażony jest pojazd egzaminacyjny, w tym z kamery cofania i czujników parkowania.
ALE jest jeden bardzo ważny warunek: systemy te mogą być jedynie pomocą. Twoim podstawowym obowiązkiem jest obserwacja otoczenia pojazdu za pomocą lusterek oraz bezpośrednio (np. przez tylną szybę). Egzaminator musi widzieć, że aktywnie sprawdzasz sytuację wokół auta. Jeśli podczas parkowania będziesz patrzeć wyłącznie w ekran kamery, a nie w lusterka, zostanie to uznane za poważny błąd.

Czy muszę jechać dokładnie 50 km/h? Czy jazda 45 km/h to błąd?

To jedno z najważniejszych pytań dotyczących dynamiki jazdy. Egzaminator ocenia, czy potrafisz poruszać się z prędkością dopuszczalną i dostosowaną do warunków.
Jazda z prędkością 50 km/h na drodze z takim ograniczeniem, przy dobrych warunkach i braku przeszkód, jest jak najbardziej prawidłowa i pożądana.
Jazda z prędkością 40-45 km/h na takim odcinku bez wyraźnego powodu (np. zła nawierzchnia, duży ruch, zbliżanie się do przejścia) zostanie oceniona jako brak dynamiki i utrudnianie ruchu.
Przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o kilka km/h jest błędem. Przekroczenie jej o więcej niż 20 km/h skutkuje natychmiastowym przerwaniem egzaminu.
Twoim celem jest pokazanie, że rozumiesz znaki i potrafisz sprawnie, ale bezpiecznie, poruszać się w ruchu.

Czy na egzaminie obowiązuje „jazda na suwak”?

Tak, „jazda na suwak” (tzw. metoda zamka błyskawicznego) jest obowiązkiem prawnym wynikającym z Art. 22 ust. 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Egzaminator będzie zwracał uwagę, czy stosujesz tę zasadę prawidłowo. Pamiętaj, że polega ona na dojechaniu do samego końca zanikającego pasa ruchu i wpuszczeniu jednego pojazdu z tego pasa. Zjeżdżanie na pas sąsiedni 100 metrów wcześniej jest błędem.

Czy mogę rozmawiać z egzaminatorem w trakcie jazdy?

Interakcja z egzaminatorem powinna być ograniczona do niezbędnego minimum. Możesz i powinieneś:
Poprosić o powtórzenie polecenia, jeśli go nie zrozumiałeś.
Uprzedzić o nietypowym zachowaniu pojazdu, jeśli coś Cię zaniepokoi.
Unikaj jednak wdawania się w luźne pogawędki, opowiadania o sobie czy próby „zagadania” egzaminatora. Jego uwaga musi być w 100% skupiona na obserwacji Twojej jazdy i sytuacji na drodze. Kultura osobista (dzień dobry, do widzenia) jest oczywiście na miejscu.


Bibliografia i źródła

  1. Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego. (2025). Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku. Warszawa: Wydawnictwo KGP.
  2. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. (2025). Analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w 2024 r. Warszawa: Sekretariat KRBRD.
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. 2019 poz. 1206 z późn. zm.).
  4. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 1047 z późn. zm.).

Podobne wpisy