Spis treści:
Profesjonalizm zaczyna się przed uruchomieniem silnika
Zostanie zawodowym kierowcą autobusu to decyzja niosąca ze sobą ogromną odpowiedzialność. To nie tylko zawód, ale przede wszystkim misja polegająca na bezpiecznym transporcie dziesiątek, a czasem setek, ludzkich istnień każdego dnia. Od kierowcy autobusu miejskiego, przez operatora autokaru turystycznego, po kierowcę gimbusa – każdy z nich jest gwarantem bezpieczeństwa swoich pasażerów. Rynek pracy niezmiennie poszukuje wykwalifikowanych operatorów tych pojazdów, a droga do uzyskania uprawnień, choć wymagająca, jest jasno określona przez przepisy krajowe i unijne.
Zdobycie prawa jazdy kategorii D to proces wieloetapowy, znacznie bardziej złożony niż w przypadku popularnej kategorii B. Nie kończy się on na samym kursie i egzaminie na prawo jazdy. Wymaga uzyskania dodatkowych kwalifikacji zawodowych, przejścia specjalistycznych badań i wykazania się ponadprzeciętnymi umiejętnościami w zakresie techniki kierowania pojazdem wielkogabarytowym.
W tym kompleksowym przewodniku przejdziemy krok po kroku przez całą ścieżkę – od wymogów formalnych, przez niuanse szkolenia i kwalifikacji wstępnej, aż po szczegółową analizę zadań na egzaminie praktycznym. Wyjaśnimy, na co egzaminatorzy zwracają szczególną uwagę i jak bezpiecznie operować pojazdem, którego fizyka jazdy fundamentalnie różni się od samochodu osobowego. Ten artykuł to merytoryczne kompendium dla każdego kandydata, który poważnie myśli o karierze za kierownicą autobusu.
Kategoria D – Co to dokładnie jest i jakie daje uprawnienia?
Zanim zapiszemy się na kurs, musimy precyzyjnie zrozumieć, o jakie uprawnienia aplikujemy. Definicje te reguluje Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Definicja prawna i pokrewne kategorie
Prawo jazdy kategorii D nie jest monolitem. Istnieje kilka podkategorii związanych z przewozem osób, a ich wybór zależy od wieku kandydata i rodzaju pojazdów, które zamierza prowadzić.
Art. 6. 1. Ustawy o kierujących pojazdami:
Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
(…)
8) kategorii D1 –
a) autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,1
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej2 (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg);
9) kategorii D –
a) autobusem,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej;
(…)
13) kategorii D1+E – zespołem pojazdów złożonym z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kg);
14) kategorii D+E – zespołem pojazdów złożonym z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D i przyczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kg);
Mówiąc prościej, kategoria D1 to „mały autobus”, natomiast kategoria D to „pełny” autobus, bez górnego limitu pasażerów czy długości. Obie kategorie (D1 i D) pozwalają na ciągnięcie wyłącznie przyczepy lekkiej. Jeśli kierowca autobusu potrzebuje ciągnąć cięższą przyczepę (np. bagażową w autokarze turystycznym), musi dodatkowo uzyskać uprawnienia D1+E lub D+E.
Wymagania wstępne: Kto może rozpocząć kurs?
Droga do uzyskania prawa jazdy kategorii D jest obwarowana konkretnymi wymogami formalnymi, przede wszystkim dotyczącymi wieku i posiadanych już uprawnień.
1. Wymagany wiek:
Minimalny wiek do uzyskania uprawnień kategorii D to 24 lata.
Istnieje jednak możliwość znacznego obniżenia tego progu dla osób, które wiążą swoją przyszłość z zawodem kierowcy i uzyskają odpowiednie świadectwo kwalifikacji zawodowej. Wiek ten można obniżyć do:
- 21 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (pełny kurs, 280 godzin).
- 21 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną przyspieszoną (kurs skrócony, 140 godzin – dostępny dla osób, które ukończyły 23 lata, lub 21 lat jeśli kurs dotyczy linii regularnych do 50 km).
Uwaga: Zapisy dotyczące wieku i kwalifikacji są złożone i zależą od ścieżki edukacyjnej. Zdecydowana większość kandydatów wybiera ścieżkę kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, co w praktyce czyni wiek 21 lat (dla linii regularnych) lub 23 lata (dla pełnego przewozu) realnym progiem wejścia do zawodu.
2. Wymagane posiadane uprawnienia:
Aby przystąpić do kursu na kategorię D, kandydat musi posiadać prawo jazdy kategorii B.
Co ważne, jeśli kandydat posiada już prawo jazdy kategorii C (pojazdy ciężarowe), jest zwolniony z części teoretycznej szkolenia (tzw. „części wspólnej”) i realizuje mniejszą liczbę godzin praktycznych.
3. Orzeczenia (Zdrowie i Psychika):
Kandydat musi uzyskać:
- Orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.
- Orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami.
Badania te są znacznie bardziej restrykcyjne niż dla kategorii B i są pierwszym sitem selekcyjnym.
4. Profil Kandydata na Kierowcę (PKK):
Podobnie jak w przypadku innych kategorii, przed rozpoczęciem szkolenia należy udać się do Wydziału Komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania. Tam, po przedstawieniu orzeczeń lekarskich i psychologicznych oraz fotografii, urzędnik generuje PKK (Profil Kandydata na Kierowcę). Jest to unikalny numer identyfikacyjny, który łączy kandydata, ośrodek szkolenia i ośrodek egzaminacyjny (WORD) w jednym systemie teleinformatycznym.

Droga do fotela kierowcy – Kurs i Kwalifikacja Wstępna
Samo prawo jazdy kategorii D nie uprawnia do zarobkowego przewozu osób. Aby zostać kierowcą zawodowym, trzeba przejść dwie równoległe, choć powiązane ze sobą ścieżki: kurs na prawo jazdy kat. D (kończący się egzaminem w WORD) oraz kurs na kwalifikację wstępną (kończący się egzaminem i wydaniem Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej).
Krok 1: Badania lekarskie i psychologiczne
To pierwszy i bezwzględny wymóg. Kandydat musi być w pełni sprawny.
- Badania lekarskie: Lekarz uprawniony do badań kierowców zawodowych przeprowadzi szczegółowy wywiad i badania. Kluczowe elementy to:
- Wzrok: Ostrość, pole widzenia, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie. Wymagania są tu bardzo wysokie.
- Słuch: Kontrola audiometryczna (badanie szeptem).
- Układ równowagi: Badanie błędnika.
- Badania ogólne: Sprawdzenie układu krążenia, oddechowego oraz wykluczenie chorób takich jak zaawansowana cukrzyca (szczególnie leczona insuliną) czy epilepsja, które dyskwalifikują z zawodu.
- Badania psychologiczne (Psychotechnika): Mają na celu ocenę predyspozycji kandydata do pracy w warunkach stresu, monotonii i pod presją czasu. Składają się z:
- Testów aparaturowych: Badanie czasu reakcji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, widzenia w ciemności (np. za pomocą aparatu krzyżowego, miernika czasu reakcji).
- Testów papierowych: Badanie koncentracji, podzielności uwagi, odporności na stres i cech osobowości.
- Rozmowy z psychologiem: Podsumowanie wyników i ocena dojrzałości emocjonalnej kandydata.
Dopiero z kompletem pozytywnych orzeczeń można udać się do Wydziału Komunikacji.
Krok 2: Profil Kandydata na Kierowcę (PKK)
Uzyskanie PKK jest formalnością administracyjną, ale niezbędną do rozpoczęcia jakiegokolwiek szkolenia w Ośrodku Szkolenia Kierowców (OSK).
Krok 3: Kurs na prawo jazdy kat. D
Wybór odpowiedniego ośrodka szkolenia jest kluczowy. Należy zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale przede wszystkim na:
- Flotę pojazdów: Czy OSK dysponuje nowoczesnymi autobusami, które odpowiadają standardom pojazdów egzaminacyjnych w lokalnym WORD (Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego)? Czy są to pojazdy z manualną, czy automatyczną skrzynią biegów?
- Plac manewrowy: Czy ośrodek posiada pełnowymiarowy plac, zgodny z wymogami egzaminacyjnymi?
- Opinie i zdawalność: Warto sprawdzić opinie o instruktorach i statystyki zdawalności.
Struktura kursu na prawo jazdy kat. D (dla osoby posiadającej kat. B):
- Część teoretyczna: 20 godzin lekcyjnych. Obejmuje przepisy ruchu drogowego, specyfikę prowadzenia autobusu, bezpieczeństwo pasażerów i pierwszą pomoc.
- Część praktyczna: 60 godzin zegarowych jazdy.
Struktura kursu na prawo jazdy kat. D (dla osoby posiadającej kat. C):
- Część teoretyczna: Zwolnienie (kursant musi zdać jedynie egzamin wewnętrzny).
- Część praktyczna: 40 godzin zegarowych jazdy.
Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminów wewnętrznych (teoretycznego i praktycznego), OSK aktualizuje PKK, co pozwala kandydatowi zapisać się na egzamin państwowy w WORD.
Krok 4: Kwalifikacja Wstępna (Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej)
To jest najważniejszy element dla przyszłego kierowcy zawodowego. Sam „plastik” prawa jazdy kategorii D nie daje prawa do pracy. Niezbędne jest uzyskanie Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej, które potwierdza uprawnienia do wykonywania zawodu kierowcy. Dokument ten jest wymagany przez Dyrektywę 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Aby je uzyskać, należy ukończyć kurs kwalifikacji wstępnej.
- Kwalifikacja wstępna (pełna): 280 godzin (260 teorii, 20 praktyki). Przeznaczona dla najmłodszych kandydatów.
- Kwalifikacja wstępna przyspieszona: 140 godzin (130 teorii, 10 praktyki). Najpopularniejsza forma, dostępna dla osób, które ukończyły 23 lata (lub 21 lat, jeśli będą jeździć na liniach regularnych do 50 km).
- Kwalifikacja wstępna uzupełniająca: Dla osób posiadających już kwalifikację dla kat. C.
Kurs kwalifikacji wstępnej to nie jest powtórka kursu na prawo jazdy. Skupia się on na aspektach zawodowych:
- Czas pracy kierowcy (Rozporządzenie 561/2006).
- Obsługa tachografu cyfrowego.
- Logistyka i ekonomika transportu.
- Bezpieczeństwo i obsługa pasażerów (w tym osób z niepełnosprawnościami).
- Ergonomia pracy.
- Zaawansowane techniki jazdy i ecodriving.
Kurs ten również kończy się egzaminem (testem wielokrotnego wyboru) przeprowadzanym przez komisję powołaną przez wojewodę.
Po zdaniu obu egzaminów (państwowego na prawo jazdy i egzaminu z kwalifikacji), kierowca otrzymuje prawo jazdy z wbitym kodem 95, który potwierdza jego uprawnienia zawodowe (np. „95.DD.MM.RRRR”). Kod ten należy odnawiać co 5 lat poprzez ukończenie tzw. szkolenia okresowego (35 godzin).
Egzamin Państwowy – Teoria i Praktyka w WORD
Po ukończeniu szkolenia w OSK i zaliczeniu egzaminów wewnętrznych, PKK kandydata zostaje zaktualizowane. Można zapisać się na egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.
Warto odnotować, że od 2024 roku weszły w życie ułatwienia dla egzaminowanych. Swoją tożsamość w WORD można potwierdzić nie tylko dowodem osobistym czy paszportem, ale także za pomocą publicznej aplikacji mObywatel.
Egzamin teoretyczny
Jeśli kandydat nie posiadał wcześniej kategorii C, musi zdać pełny egzamin teoretyczny. Składa się on z dwóch części:
- Część podstawowa: 20 pytań z wiedzy ogólnej (te same dla wszystkich kategorii prawa jazdy).
- Część specjalistyczna: 12 pytań dedykowanych dla kategorii D.
Pytania mają różną „wagę” (punktację) w zależności od ich znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu. Aby zdać, należy uzyskać co najmniej 68 na 74 możliwe punkty. Kandydaci posiadający kat. C są zwolnieni z egzaminu teoretycznego.
Egzamin praktyczny kategoria D
To kulminacyjny moment całego procesu. Egzamin praktyczny kategoria D jest podzielony na dwie główne części: zadania na placu manewrowym oraz jazdę w ruchu drogowym. Egzamin odbywa się pojazdem spełniającym wymogi (autobus o długości co najmniej 10 metrów).
Egzaminator ocenia nie tylko znajomość przepisów, ale przede wszystkim technikę kierowania, umiejętność oceny gabarytów pojazdu, płynność jazdy i dbałość o (hipotetyczny) komfort pasażerów.
Plac manewrowy kategorii D – Anatomia sukcesu
Plac manewrowy dla kategorii D jest znacznie bardziej wymagający niż dla kategorii B. Ma na celu sprawdzenie, czy kandydat „czuje” pojazd i potrafi precyzyjnie nim operować. Egzamin na placu składa się z zadań obowiązkowych oraz losowanych.
Zadanie 1 (Obowiązkowe): Przygotowanie do jazdy i sprawdzenie stanu technicznego
To pierwsze zadanie, które często bywa lekceważone, a jest kluczowe. Kandydat musi wykazać się wiedzą z zakresu codziennej obsługi pojazdu (tzw. OCP – Obsługa Codzienna Pojazdu). Egzaminator prosi o sprawdzenie dwóch losowo wybranych elementów technicznych oraz o pełne przygotowanie się do jazdy.
Część A: Sprawdzenie stanu technicznego (2 losowe elementy):
Kandydat musi nie tylko wskazać, ale także opisać, jak sprawdza dany element. Przykładowe elementy to:
- Sprawdzenie poziomu płynów eksploatacyjnych:
- Poziom oleju w silniku (wskazanie miarki/bagnetu, omówienie procedury sprawdzania „na zimno”).
- Poziom płynu chłodzącego (wskazanie zbiorniczka wyrównawczego i wskaźników min/max).
- Poziom płynu hamulcowego i/lub płynu w układzie wspomagania kierownicy (wskazanie zbiorniczków).
- Poziom płynu do spryskiwaczy.
- Sprawdzenie działania sygnału dźwiękowego.
- Sprawdzenie działania świateł (szczegółowo):
- Światła pozycyjne.
- Światła mijania.
- Światła drogowe.
- Światła hamowania „STOP” (konieczna pomoc egzaminatora lub odbicie w szybie).
- Światła cofania.
- Kierunkowskazy (prawy, lewy, z przodu, z boku i z tyłu).
- Światła awaryjne (sprawdzenie wszystkich kierunkowskazów).
- Światła przeciwmgłowe (jeśli pojazd jest wyposażony).
- Oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
- Światła obrysowe (w autobusach kluczowe!).
- Sprawdzenie elementów nadwozia i wyposażenia:
- Stan ogumienia (wizualna ocena bieżnika, brak pęknięć, ciśnienie).
- Stan szyb (czystość, brak pęknięć).
- Działanie wycieraczek i spryskiwaczy.
- Stan lusterek (czystość, brak uszkodzeń, mocowanie).
- Sprawdzenie drzwi (prawidłowe otwieranie i zamykanie, działanie systemów bezpieczeństwa).
- Sprawdzenie wyjść awaryjnych (oznakowanie, dostępność, działanie „młotków bezpieczeństwa”).
- Sprawdzenie obowiązkowego wyposażenia (gaśnice – ich liczba i lokalizacja w autobusie, apteczka, trójkąt ostrzegawczy).
- Sprawdzenie układu hamulcowego:
- W pojazdach z hamulcami pneumatycznymi, sprawdzenie poziomu ciśnienia w układzie (obserwacja manometrów), sprawdzenie sygnału ostrzegawczego o niskim ciśnieniu, sprawdzenie hamulca postojowego (ręcznego) i roboczego.
Brak wiedzy w tym zakresie lub niepoprawne wykonanie zadania skutkuje przerwaniem egzaminu.
Część B: Przygotowanie do jazdy (obowiązkowe):
Po wejściu do kabiny, kandydat musi wykonać pełną procedurę:
- Ustawienie fotela: Odległość od pedałów i kierownicy, wysokość, oparcie.
- Ustawienie zagłówka: Kluczowe dla bezpieczeństwa.
- Ustawienie lusterek: Autobus posiada wiele lusterek (główne, szerokokątne, krawężnikowe, rampowe, wewnętrzne). Należy je precyzyjnie ustawić, aby zminimalizować martwe pola.
- Zapięcie pasów bezpieczeństwa.
- Upewnienie się, że wszystkie drzwi są zamknięte (kontrola na desce rozdzielczej).
- Uruchomienie silnika i sprawdzenie komunikatów na desce rozdzielczej.
- Włączenie odpowiednich świateł (zazwyczaj świateł mijania).
Zadanie 2 (Obowiązkowe): Manewry – Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (tzw. „łuk”)
To podstawowy test na wyczucie gabarytów. Kandydat musi płynnie przejechać wyznaczony pas ruchu (łuk) do przodu, zatrzymać się w polu końcowym, a następnie pokonać tę samą trasę tyłem.
- Kryteria oceny:
- Płynność jazdy (bez gwałtownego hamowania czy szarpania).
- Nie wolno najechać kołem na linie wyznaczające pas ruchu.
- Nie wolno potrącić żadnego pachołka.
- Należy zatrzymać się w wyznaczonych polach (tolerancja 1 metra).
- Podczas jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy musi odbywać się przez lusterka oraz (jeśli to możliwe) przez tylną szybę.
Zadania 3 i 4 (Losowane): Dwa manewry z poniższej listy
Po wykonaniu łuku, system komputerowy lub egzaminator losuje dwa dodatkowe zadania manewrowe.
A. Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Kandydat musi wjechać przodem na wyznaczone stanowisko postojowe (pod kątem), a następnie wycofać pojazd, wracając na pas ruchu.
- Kryteria: Możliwa jest jedna korekta toru jazdy (w trakcie wjazdu lub wyjazdu, łącznie). Pojazd nie może wyjechać poza linie stanowiska ani potrącić pachołków.
B. Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem lub przodem)
Najczęściej losowane jest parkowanie prostopadłe tyłem (tzw. „parkowanie do garażu”). Jest to jeden z najtrudniejszych manewrów ze względu na długość pojazdu.
- Kryteria: Jak wyżej, dopuszczalna jest jedna korekta. Kluczem jest odpowiednio wczesne „złamanie” pojazdu i precyzyjna kontrola w lusterkach.
C. Parkowanie równoległe (wjazd tyłem)
Manewr znany z kategorii B, ale wykonywany 12-metrowym pojazdem. Wymaga ogromnej precyzji.
- Kryteria: Jedna korekta.
D. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu (tzw. „górka”)
Kandydat podjeżdża na wzniesienie, zatrzymuje pojazd (używając hamulca roboczego), następnie zaciąga hamulec postojowy (ręczny). Zadanie polega na płynnym ruszeniu w taki sposób, aby pojazd nie cofnął się więcej niż 20 cm i nie zgasł silnik. W autobusach z manualną skrzynią biegów wymaga to perfekcyjnej koordynacji sprzęgła, gazu i zwalniania hamulca postojowego.
Najczęstsze błędy na placu manewrowym
- Niedbałe wykonanie Zadania 1: Nieumiejętność wskazania płynów, pominięcie sprawdzenia któregoś ze świateł.
- Najechanie na linię lub potrącenie pachołka: Zazwyczaj wynika ze złej oceny toru jazdy tylnych kół lub zbyt małej prędkości przy skręcie (pojazd „ścina” zakręt).
- Zbyt wiele korekt: Wykorzystanie drugiej korekty podczas manewru parkowania kończy egzamin.
- Cofnięcie się pojazdu na wzniesieniu: Stres powoduje zbyt szybkie zwolnienie hamulca postojowego.
Pozytywne zaliczenie wszystkich zadań na placu manewrowym uprawnia do wyjazdu „na miasto”.
Jazda w ruchu drogowym – Kierowca autobusu w miejskiej dżungli
Ta część egzaminu trwa minimum 45 minut i odbywa się na trasie wyznaczonej przez egzaminatora, która musi uwzględniać różne scenariusze drogowe. Celem nie jest już tylko precyzja, ale bezpieczna, dynamiczna i kulturalna jazda w realnych warunkach.
Filozofia jazdy autobusem: Płynność i przewidywanie
Egzaminator nie chce widzieć ani brawury, ani przesadnej powolności. Jazda autobusem musi być przede wszystkim płynna. Każde gwałtowne hamowanie czy nagły skręt to dyskomfort i zagrożenie dla pasażerów.
- Technika kierowania: Autobusem operuje się inaczej niż autem osobowym. Ze względu na rozmiar kierownicy i przełożenie układu kierowniczego, należy stosować technikę „przekładania” rąk (a nie „krzyżowania”), aby zapewnić płynny i pełny zakres skrętu.
- Hamowanie: Autobusy wyposażone są w różne systemy hamowania. Oprócz hamulca roboczego (pneumatycznego), kluczowe jest wykorzystanie zwalniacza (retardera lub intardera). Jest to system hamowania silnikiem lub hydrauliczny, który pozwala na wytracanie prędkości bez używania hamulców roboczych (które mogłyby się przegrzać, np. na długich zjazdach). Egzaminator będzie oczekiwał umiejętnego korzystania z tych systemów w celu zapewnienia płynności jazdy.
Specyfika pojazdu (tzw. „Overhang” czyli zwisy)
Największą pułapką dla początkujących kierowców autobusów jest niezrozumienie fizyki pojazdu, wynikającej z dużego rozstawu osi oraz zwisów.
- Zachodzenie tyłu (Zwis tylny): Autobus ma koła skrętne z przodu, a oś napędowa jest z tyłu (lub pośrodku). Podczas skrętu (np. w prawo), przednie koła jadą szerokim łukiem, ale tył pojazdu (część za tylną osią) „zachodzi” do wewnątrz zakrętu. Kierowca musi o tym pamiętać, aby nie uderzyć tyłem autobusu w znak, słupek czy zaparkowany samochód.
- Wyprzedzanie przodu (Zwis przedni): Analogicznie, podczas ciasnego skrętu, przód pojazdu (część przed przednią osią) „wyjeżdża” na zewnątrz zakrętu. Trzeba uważać, aby nie zahaczyć przednim narożnikiem o pojazdy na pasie obok.
- Martwe pola: Mimo wielu lusterek, autobus ma ogromne martwe pola. Egzaminator będzie zwracał baczną uwagę na to, czy kandydat aktywnie „skanuje” otoczenie, używając wszystkich dostępnych lusterek, szczególnie przed zmianą pasa czy skrętem.
Przystanki i przewóz pasażerów
Trasa egzaminacyjna obowiązkowo obejmuje przejazd obok przystanków autobusowych. Egzaminator może wydać polecenie zatrzymania się na przystanku.
- Prawidłowe podjeżdżanie: Należy podjechać równolegle do krawężnika, w odległości umożliwiającej bezpieczne wejście i wyjście (zazwyczaj 20-40 cm), nie najeżdżając na krawężnik.
- Włączanie się do ruchu z przystanku: To kluczowy element egzaminu, regulowany przez Prawo o ruchu drogowym (PoRD).
Art. 18. 1. Ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię3.
Art. 18. 2. Kierujący autobusem (trolejbusem), w warunkach określonych w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dla kandydata na egzaminie oznacza to dwie rzeczy:
- Jako kierowca autobusu, włączając się do ruchu, musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już są na pasie (Art. 18.2). Nie można „wymuszać”.
- Jednocześnie egzaminator oceni, czy kandydat potrafi dynamicznie i zdecydowanie wykorzystać lukę w ruchu lub uprzejmość innych kierowców (którzy, zgodnie z Art. 18.1, powinni mu to umożliwić).
Na co jeszcze patrzy egzaminator w mieście?
- Dynamika jazdy: Utrzymywanie prędkości dopuszczalnej (tam, gdzie to bezpieczne), nie bycie „zawalidrogą”.
- Ocena zagrożeń: Aktywna obserwacja, stosowanie zasady ograniczonego zaufania, przewidywanie zachowań pieszych i innych kierowców.
- Zmiana pasów ruchu: Musi być sygnalizowana odpowiednio wcześnie i wykonywana płynnie, z pełną kontrolą w lusterkach.
- Jazda energooszczędna (Ecodriving): Hamowanie silnikiem/zwalniaczem, przewidywanie zmian świateł, unikanie niepotrzebnego „gazowania”.
- Kultura jazdy: Nieblokowanie skrzyżowań, ustępowanie pierwszeństwa (gdy wynika to z przepisów lub kultury).
- Zadania dodatkowe: Egzaminator może polecić wykonanie manewrów poza placem, np. zawracania z wykorzystaniem infrastruktury (bramy, drogi poprzeczne).
Egzamin zostaje przerwany natychmiast, jeśli kandydat popełni błąd krytyczny (np. wymuszenie pierwszeństwa, przejazd na czerwonym świetle, stworzenie realnego zagrożenia).

Bezpieczeństwo – Statystyki i regulacje
Uzyskanie uprawnień to dopiero początek. Praca kierowcy autobusu jest obwarowana ścisłymi regulacjami, które mają na celu minimalizowanie ryzyka wynikającego ze zmęczenia i stanu technicznego pojazdów.
Statystyki – Dlaczego przepisy są tak surowe?
Choć każdy wypadek z udziałem autobusu jest medialny i tragiczny, statystyki pokazują, że jest to jeden z najbezpieczniejszych środków transportu lądowego. Według raportu Komendy Głównej Policji „Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku”, autobusy uczestniczyły w 1 458 wypadkach drogowych (dla porównania, samochody osobowe w ponad 16 tys.). W wypadkach tych zginęło 81 osób (w tym 5 kierowców autobusów i 22 pasażerów), a 1 658 zostało rannych.
Co istotne, raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), analizując dane z 2023 roku, wskazał na pozytywny trend – spadek liczby rannych podróżujących autobusami o 9% w stosunku do roku 2022.
Niemniej, główne przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących autobusami to:
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
- Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
- Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego.
Dane te pokazują, jak kluczowe jest przestrzeganie przepisów i pełna koncentracja, czego uczy się na kursie na prawo jazdy kat. D i późniejszych szkoleniach.
Odpowiedzialność prawna: Czas pracy kierowcy
Najważniejszym aktem prawnym regulującym pracę kierowcy zawodowego w Europie jest Rozporządzenie (WE) nr 561/2006. Jego celem jest walka ze zmęczeniem, które jest jednym z głównych czynników ryzyka. Każdy kierowca musi bezwzględnie przestrzegać tych norm, a ich realizacja jest rejestrowana przez tachograf (cyfrowy lub analogowy).
Najważniejsze zasady Rozporządzenia 561/2006:
- Dzienny czas prowadzenia pojazdu: Nie może przekroczyć 9 godzin. Wyjątkowo, dwa razy w tygodniu, może być wydłużony do 10 godzin.
- Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu: Nie może przekroczyć 56 godzin.
- Dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu: Łączny czas prowadzenia w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.
- Obowiązkowa przerwa: Po 4,5 godzinach ciągłego prowadzenia pojazdu kierowcy przysługuje nieprzerwana przerwa trwająca co najmniej 45 minut. (Przerwę tę można podzielić na dwie części: pierwsza min. 15 minut, druga min. 30 minut).
- Dzienny okres odpoczynku: W każdej dobie (okresie 24-godzinnym) kierowca musi wykorzystać:
- Regularny dzienny odpoczynek: Co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
- lub Skrócony dzienny odpoczynek: Co najmniej 9 godzin (ale nie więcej niż 3 razy między dwoma tygodniowymi odpoczynkami).
Znajomość tych przepisów i obsługa tachografu (wkładanie karty kierowcy, wpisy manualne, przełączanie trybów „praca inna”, „dyspozycyjność”, „odpoczynek”) jest absolutną podstawą tego zawodu i kluczowym elementem kursu kwalifikacji wstępnej.
Życie po egzaminie – Co dalej?
Zdanie egzaminu państwowego i egzaminu z kwalifikacji to wielki sukces. Po odebraniu dokumentów (prawa jazdy z kodem 95 oraz karty kierowcy do tachografu), można zacząć szukać pracy.
Pierwsza praca – komunikacja miejska czy turystyka?
- Komunikacja miejska: Zazwyczaj oferuje stabilne zatrudnienie, pracę w systemie zmianowym i regularne trasy. Jest to doskonała „szkoła życia” dla kierowcy – uczy radzenia sobie w gęstym ruchu miejskim, pod presją czasu (rozkład jazdy) i w bezpośrednim kontakcie z pasażerem.
- Transport regionalny (PKS): Łączy cechy jazdy miejskiej i turystycznej.
- Autokary turystyczne (krajowe i międzynarodowe): To praca wymagająca większej dyspozycyjności, często wiążąca się z wielodniowymi wyjazdami. Wymaga doskonałej znajomości przepisów o czasie pracy (szczególnie w załodze dwuosobowej) i nienagannej kultury osobistej. Zazwyczaj wymaga też dodatkowych uprawnień D+E do ciągnięcia przyczepy bagażowej.
Obowiązek szkoleń okresowych
Zdobycie uprawnień zawodowych (kod 95) nie jest dane raz na zawsze. Zgodnie z przepisami, każdy kierowca zawodowy musi co 5 lat przejść szkolenie okresowe.
Szkolenie to trwa 35 godzin (zazwyczaj realizowane w formie 5-dniowych wykładów) i ma na celu aktualizację wiedzy z zakresu:
- Zmian w przepisach ruchu drogowego i czasie pracy.
- Nowych technologii w pojazdach (systemy bezpieczeństwa, ecodriving).
- Bezpieczeństwa i obsługi pasażerów.
Po ukończeniu szkolenia i ponownym przejściu badań lekarskich i psychologicznych, kierowca otrzymuje nowe Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej i wymienia prawo jazdy, aby zaktualizować datę ważności kodu 95.
Zdobycie prawa jazdy kategorii D to wymagająca, ale niezwykle satysfakcjonująca droga. To inwestycja w zawód, który cieszy się stałym zapotrzebowaniem na rynku pracy i oferuje stabilność, ale w zamian wymaga absolutnego profesjonalizmu.
Proces ten testuje kandydata na wielu płaszczyznach: zdrowotnej, psychologicznej, teoretycznej i – przede wszystkim – praktycznej. Egzamin, zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu miejskim, jest zaprojektowany tak, by przepuścić tylko tych, którzy potrafią myśleć jak zawodowcy: przewidywać zagrożenia, panować nad gabarytami pojazdu i dbać o płynność jazdy.
Kluczem do sukcesu jest wybór dobrego ośrodka szkoleniowego, solidne przygotowanie się do obsługi technicznej pojazdu oraz pokora – zrozumienie, że autobus wybacza znacznie mniej błędów niż samochód osobowy. Powodzenia na egzaminie i szerokiej, bezpiecznej drogi!







