Spis treści:
Dla wielu moich uczniów rozprawka na maturze z angielskiego to prawdziwy Mount Everest arkusza. To zadanie, które budzi najwięcej obaw. „Nie będę wiedział, co napisać”, „Zabije mnie gramatyka”, „Co, jeśli nie zrozumiem tematu?”. Znam te lęki na pamięć.
Ale chcę Wam dziś zdradzić sekret, który powtarzam co roku: rozprawka to najbardziej schematyczne i przewidywalne zadanie na całej maturze.
To nie jest test z kreatywności na miarę Szekspira. To test na umiejętność logicznego myślenia, trzymania się struktury i poprawnego komunikowania swoich myśli. Egzaminator nie szuka w Waszej pracy literackiego geniuszu. On szuka dowodów na to, że opanowaliście konkretne umiejętności: czytanie ze zrozumieniem (polecenia!), organizację tekstu, bogactwo językowe i poprawność.
Rozłożymy rozprawkę na czynniki pierwsze – od analizy tematu po ostatnią kropkę postawioną podczas korekty. Moim celem jest, abyście po przeczytaniu tego artykułu poczuli nie strach, ale kontrolę. Chcę Wam dać system, który pozwoli Wam napisać tę pracę na 100%.
Zanim napiszesz pierwsze słowo: Dekodowanie polecenia CKE
Błąd numer jeden, który widzę w próbnych pracach moich uczniów? Zła interpretacja tematu. Uczeń widzi słowo kluczowe (np. „praca zdalna”), cieszy się, że ma coś do powiedzenia i zaczyna pisać… kompletnie ignorując to, o co naprawdę prosiło CKE.
Każda minuta spędzona na analizie polecenia to dziesięć minut zaoszczędzonych podczas pisania.
Dwa oblicza tematu: „Problem” kontra „Opinia”
Zasadniczo, zadania CKE można podzielić na dwa główne typy, które determinują całą strukturę tekstu.
- Rozprawka „za i przeciw” (For and Against / Discussion Essay)To najczęstszy typ. Polecenie przedstawia pewne zjawisko lub problem i prosi o przedstawienie jego dobrych i złych stron. Nie musicie tu walczyć o swoje zdanie, a raczej wcielić się w rolę obiektywnego analityka.
- Przykład polecenia: „Coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom możliwość pracy zdalnej. Napisz rozprawkę, przedstawiając wady i zalety takiego rozwiązania.”
- Rozprawka „opiniująca” (Opinion Essay)Tutaj CKE pyta Was wprost o Wasze zdanie. Polecenie często zawiera jakąś kontrowersyjną tezę, do której macie się odnieść. Kluczem jest zajęcie jasnego stanowiska i bronienie go argumentami.
- Przykład polecenia: „Niektórzy uważają, że media społecznościowe przynoszą młodym ludziom więcej szkody niż pożytku. Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoją opinię na ten temat.”
Jak je rozróżnić? Szukajcie zwrotów kluczowych: „wady i zalety”, „dobre i złe strony” (typ 1) kontra „czy zgadzasz się z opinią”, „przedstaw swoje zdanie” (typ 2).
Analiza polecenia: Cztery filary Twojego tekstu
Każde polecenie na maturze, niezależnie od typu, zawiera cztery kluczowe elementy, które musicie „odhaczyć”. To Wasza święta checklista.
Popatrzmy na przykładowy temat z jednego z arkuszy CKE:
„W wielu krajach obserwuje się rosnącą popularność zakupów przez Internet. Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoje zdanie na temat tego, czy tradycyjne sklepy zostaną w przyszłości całkowicie zastąpione przez sklepy internetowe. W swojej pracy odnieś się do wygody oraz wpływu na relacje społeczne.”
Co tu mamy?
- Temat główny: Rosnąca popularność e-commerce i przyszłość tradycyjnych sklepów.
- Forma: Rozprawka opiniująca („przedstaw swoje zdanie na temat tego, czy…”).
- Element #1 do rozwinięcia: Wygoda (convenience).
- Element #2 do rozwinięcia: Wpływ na relacje społeczne (impact on social relations).
Co to oznacza w praktyce? To oznacza, że musicie poświęcić co najmniej jeden solidny akapit na omówienie wygody i co najmniej jeden na relacje społeczne. Moi uczniowie notorycznie gubią jeden z tych elementów. Koncentrują się na pierwszym, zapominają o drugim i… automatycznie tracą punkty za treść, nawet jeśli ich angielski jest perfekcyjny.
Mapa myśli w pięć minut (i dlaczego to nie strata czasu)
Masz temat. Znasz dwa elementy. Co teraz? Nie pisz!
Weź brudnopis. Narysuj prostą tabelę „T” lub mapę myśli. To Twoja kotwica. Poświęć na to trzy do pięciu minut.
Dla tematu „Wady i zalety pracy zdalnej” (gdzie elementami są np. życie rodzinne i efektywność):
| Zalety (Pros) | Wady (Cons) |
| Życie rodzinne: | Życie rodzinne: |
| – Więcej czasu z dziećmi | – Zacieranie granicy dom/praca |
| – Elastyczność (lekarz, etc.) | – Trudność w „wyłączeniu się” |
| Efektywność: | Efektywność: |
| – Mniej rozpraszaczy (biurowe plotki) | – Poczucie izolacji |
| – Praca w swoim tempie | – Problemy techniczne (Internet) |
Ta prosta tabelka to już 80% sukcesu. Masz gotową strukturę rozwinięcia. Wystarczy to teraz „ubrać” w odpowiednie zdania. Co więcej, podczas tego procesu w głowie automatycznie pojawiają się Wam potrzebne słowa: flexibility, work-life balance, isolation, distraction, productivity, blurring boundaries. Zapiszcie je! To Wasz bank słów na ten konkretny tekst.

Rozprawka na maturze z angielskiego: Architektura idealnego tekstu
Rozprawka to budynek. Musi mieć solidne fundamenty (wstęp), mocne piętra (rozwinięcie) i szczelny dach (zakończenie). Jeśli któryś z tych elementów zawiedzie, całość się sypie.
Wstęp (Introduction) – Pierwsze wrażenie, które ustala grę
Wstęp ma dwa cele: wprowadzić egzaminatora w temat i przedstawić tezę (lub zasygnalizować dyskusję). Ma być ogólny, ale konkretny. Moi uczniowie często popełniają tu dwa błędy: albo leją wodę („Świat jest ciekawy. Wiele rzeczy się zmienia.”), albo od razu strzelają argumentem.
Dobra formuła na wstęp to „Lejek”:
- Zdanie 1 (Hook): Ogólne stwierdzenie wprowadzające w temat (np. o technologii, społeczeństwie, edukacji).
- Zdanie 2-3 (Context): Uszczegółowienie problemu, często parafrazując polecenie.
- Zdanie 4 (Thesis/Statement): Jasna teza (w opinion essay) LUB zapowiedź analizy (w for and against).
Popatrzmy na przykłady.
Przykład wstępu (Opinion Essay):
Temat: Czy media społecznościowe przynoszą więcej szkody?
„In the 21st century, digital technology has reshaped the way we communicate. Platforms like Instagram, TikTok, and Facebook have become central to the lives of young people, influencing their interactions and perceptions. While some argue these tools offer unprecedented connectivity, I firmly believe that social media, on balance, causes more harm than good to teenagers’ mental well-being and development. This essay will explore why their detrimental impact on self-esteem and focus outweighs their potential benefits.”
Przykład wstępu (For and Against Essay):
Temat: Wady i zalety pracy zdalnej.
„The concept of a traditional nine-to-five office job is rapidly evolving. In recent years, driven by technological advancements, remote work has transitioned from a niche perk to a mainstream reality for millions. This shift offers significant changes to both employees and employers, presenting a complex picture of new opportunities and challenges. This essay will examine both the advantages, such as increased flexibility, and the disadvantages, including potential isolation, associated with working from home.”
Widzicie różnicę? Pierwszy wstęp jest stanowczy (I firmly believe). Drugi jest neutralny (examine both the advantages and the disadvantages).
Rozwinięcie (Body Paragraphs) – Serce Twojej argumentacji
To tutaj zdobywacie najwięcej punktów za treść i elementy z polecenia. Kluczem jest organizacja. Nigdy, przenigdy nie mieszajcie argumentów „za” i „przeciw” w jednym akapicie.
Każdy akapit rozwinięcia powinien skupiać się na jednej głównej myśli.
Model PEEL: Twój scyzoryk do budowania akapitów
Jak napisać akapit, który ma sens? Zawsze polecam moim uczniom brytyjski model PEEL. To gwarantuje, że Wasz argument jest logiczny, poparty dowodami i powiązany z tematem.
- P (Point): Główne zdanie (Topic Sentence). To jest Wasza myśl przewodnia tego akapitu.
- E (Explain/Evidence): Wyjaśnij, co masz na myśli. Dlaczego tak uważasz? Podaj dowód lub logiczne rozwinięcie.
- E (Example): Podaj konkretny przykład, który ilustruje Twój punkt. „For instance…”, „For example…”.
- L (Link): Zakończ akapit, podsumowując go lub łącząc z powrotem z główną tezą rozprawki.
Sprawdźmy to w praktyce.
Temat: Wady pracy zdalnej (rozwijamy punkt o izolacji).
(P) One of the most significant drawbacks of remote work is the profound sense of isolation employees may experience. (E) When individuals do not interact face-to-face with colleagues on a daily basis, they miss out on the informal social interactions that build team spirit and provide emotional support. This lack of casual conversation and shared office culture can lead to feelings of loneliness and detachment from the company’s goals. (E) For instance, a new employee starting a job remotely might struggle to build relationships with their team, feeling more like a freelancer than a part of a community. (L) Therefore, this feeling of disconnection can negatively impact not only the employee’s mental health but also their overall job satisfaction.
Ten akapit jest idealny. Ma jedną myśl, jest logiczny i w pełni rozwinięty.
Struktura rozwinięcia (w zależności od typu)
Dla rozprawki „Za i Przeciw”:
- Akapit 1 (Rozwinięcie): Argumenty „Za” (np. dwie zalety). Użyjcie modelu PEEL dla każdej z nich (lub połączcie je). Pamiętajcie o odniesieniu się do elementów z polecenia!
- Akapit 2 (Rozwinięcie): Argumenty „Przeciw” (np. dwie wady). Jak wyżej.
Dla rozprawki „Opiniującej”:
- Akapit 1 (Rozwinięcie): Twój pierwszy (i najważniejszy) argument wspierający tezę. Użyj PEEL.
- Akapit 2 (Rozwinięcie): Twój drugi argument wspierający tezę. Użyj PEEL.
- Akapit 3 (Opcjonalny, ale BARDZO polecany): „Argument przeciwny” (Counter-argument). To jest ruch dla zaawansowanych. Pokazujecie, że rozumiecie drugą stronę, ale potraficie jej argument zbić.
- Przykład: „It is often argued that social media helps young people connect. However, these digital connections often lack the depth and empathy of real-world relationships…”
- Dlaczego to działa? Pokazuje egzaminatorowi niesamowitą dojrzałość myślową i szeroki zakres języka (użycie However, Although, Despite).
Zakończenie (Conclusion) – Jak „domknąć” tekst i zebrać punkty
Zakończenie to Wasze mic drop. To ostatnia rzecz, jaką przeczyta egzaminator. Musi być mocne i klarowne.
Czego NIE robić w zakończeniu:
- Nigdy nie wprowadzaj nowych argumentów.
- Nigdy nie pisz „In my conclusion, I will now summarize…”.
- Nigdy nie kończ nagle po ostatnim argumencie. Brak zakończenia to poważny błąd kompozycyjny.
Co ROBIĆ w zakończeniu:
- Zasygnalizuj koniec: Użyj zwrotu typu „In conclusion,”, „To sum up,”, „All things considered,”.
- Podsumuj główne punkty: W dwóch zdaniach przypomnij, o czym były akapity rozwinięcia (np. „We have seen that remote work offers flexibility but can lead to isolation…”).
- Powtórz tezę (inaczej!): W rozprawce opiniującej, powtórz swoje stanowisko, ale używając innych słów niż we wstępie. W rozprawce „za i przeciw”, możesz przedstawić swoją wyważoną opinię lub stwierdzić, że obie strony mają mocne argumenty.
- Zostaw „final thought”: Zakończ zdaniem, które skłania do refleksji lub patrzy w przyszłość.
Przykład zakończenia (Opinion Essay):
„In conclusion, while social media may offer some benefits in terms of connectivity, its negative consequences are far more significant. The documented damage to self-esteem and the erosion of real-world social skills present a serious threat to the younger generation. It is clear that unless we promote a more balanced and critical approach to these platforms, the harms will continue to overshadow the potential for good.”
Przykład zakończenia (For and Against Essay):
„To sum up, remote work is a double-edged sword. It clearly provides unparalleled flexibility and can improve work-life balance, yet it simultaneously poses real risks of social isolation and challenges to productivity. Ultimately, the success of this model likely depends on finding a hybrid approach that balances the autonomy of working from home with the essential human need for community and collaboration in a physical workspace.”
Język, styl i „punkty premium”: Czego szuka egzaminator CKE?
Struktura to szkielet, ale język to mięśnie i skóra. To one dają Waszej pracy siłę i charakter. Analiza arkuszy CKE jasno pokazuje – egzaminatorzy nagradzają zakres i poprawność.
„Linking words” – Klej, który spaja Twój tekst
To jest absolutna podstawa. Jeśli Wasz tekst to tylko proste zdania: „Praca zdalna jest dobra. Ludzie mają czas. Praca zdalna jest zła. Ludzie są samotni.” – to jest poziom podstawowy.
„Linking words” (spójniki, słowa łączące) pokazują relacje między myślami. To one tworzą flow. Moi uczniowie mają obowiązek mieć je w małym palcu.
Oto Wasza ściągawka:
| Cel (Function) | Zwroty (Linking Words / Phrases) |
| Wprowadzenie | Firstly, To begin with, First of all, |
| Dodawanie argumentów | Secondly, Moreover, Furthermore, In addition, What is more, |
| Kontrast | However, Nevertheless, On the other hand, Despite this, Although |
| Podawanie przykładów | For example, For instance, Such as, A good example of this is |
| Wyrażanie skutku | Therefore, Consequently, As a result, Thus, For this reason |
| Podsumowanie | In conclusion, To sum up, All things considered, Taking everything into account |
Rada mentora: Nie nadużywajcie „And”, „But”, „So”. Zastąpcie je „Moreover”, „However”, „Therefore”. To natychmiast podnosi poziom tekstu.
Gramatyka, która robi wrażenie (ale bez przesady)
Stres maturalny sprawia, że uczniowie albo wracają do Present Simple, albo próbują użyć pięciu okresów warunkowych w jednym zdaniu. Kluczem jest kontrolowana ambicja.
Egzaminator nie szuka fajerwerków. On szuka dowodów, że operujecie strukturami powyżej poziomu B1. Oto trzy „pewniaki”, które warto opanować:
- Strona bierna (Passive Voice): Używajcie jej, by brzmieć bardziej obiektywnie i formalnie.
- Zamiast: „People think that technology is dangerous.”
- Napisz: „It is believed that technology is dangerous.”
- Zamiast: „The government should solve this problem.”
- Napisz: „This problem should be solved (by the government).”
- Okresy warunkowe (Conditionals): Szczególnie Drugi i Trzeci.
- Drugi (gdybanie): „If people used social media less, they would be happier.” (Pokazujesz hipotetyczne skutki).
- Trzeci (co by było, gdyby): „If the government had invested in renewable energy sooner, we would not have faced such a crisis.” (Idealne do analizy problemów).
- Inwersja (Inversion): To jest wisienka na torcie. Użyjcie jej raz, ale poprawnie, a egzaminator będzie pod wrażeniem.
- Zamiast: „You can not only save money but also help the environment.”
- Napisz: „Not only can you save money, but you can also help the environment.”
- Zamiast: „I had never seen such a problem before.”
- Napisz: „Never before had I seen such a problem.”
Bogactwo słownictwa: Jak unikać słów „Good”, „Bad” i „Very”?
Rozprawka na 100% nie może opierać się na słowach „good”, „bad”, „nice”, „big”. To są „puste kalorie” języka. Musicie pokazać synonimy i słownictwo tematyczne.
Zanim wejdziesz na salę, miej w głowie alternatywy:
- Zamiast Good: beneficial, advantageous, positive, valuable, helpful.
- Zamiast Bad: detrimental, harmful, negative, damaging, disastrous.
- Zamiast Important: crucial, vital, significant, essential, paramount.
- Zamiast Very: extremely, incredibly, highly, exceptionally. (Lepiej: zamiast „very bad” napisz „awful” lub „terrible”).
A co najważniejsze, używajcie słownictwa specyficznego dla tematu.
- Temat: Środowisko? Użyj: sustainable development, carbon footprint, renewable energy, climate change, deforestation.
- Temat: Technologia? Użyj: artificial intelligence, data privacy, digital literacy, cyberbullying, technological advancements.
Błędy, które kosztują najwięcej (i jak ich unikać)
Jako egzaminator, widzę pewne błędy ciągle. To są drobne potknięcia, które irytują sprawdzającego, bo świadczą o braku uwagi.
- Brak „S” w trzeciej osobie (Subject-Verb Agreement):
- Źle: „The government need to…”
- Dobrze: „The government needs to…” (Government to 'it’).
- Źle: „He don’t think…”
- Dobrze: „He doesn’t think…”
- Przedimki (Articles: a/an/the):
- Pamiętajcie, że „a/an” to coś ogólnego, a „the” to coś konkretnego.
- Źle: „Environment is important.”
- Dobrze: „The environment is important.” (Mówimy o konkretnym środowisku, naszej planety).
- Źle: „He is a best student.”
- Dobrze: „He is the best student.” (Stopień najwyższy zawsze z 'the’).
- „Fałszywi przyjaciele” (False Friends):
- Actually to nie „aktualnie” (currently), tylko „właściwie / tak naprawdę”.
- Eventually to nie „ewentualnie” (possibly), tylko „ostatecznie / w końcu”.
- Sympathetic to nie „sympatyczny” (nice/friendly), tylko „współczujący”.
Unikanie tych trzech typów błędów to już połowa sukcesu w kategorii „poprawność”.

Strategia na dzień egzaminu: Zarządzanie czasem i stresem
Możesz mieć całą tę wiedzę, ale jeśli spanikujesz i źle zarządzisz czasem, nic z tego nie wyjdzie. Na napisanie wypracowania macie ograniczony czas. Trzeba działać mądrze.
„Żelazna zasada 5-40-5”
To mój autorski system zarządzania czasem na wypracowanie, który wpajam uczniom. Zakładając, że na rozprawkę (lub inną formę pisemną) macie około 50 minut:
- Pierwsze 5 minut: PLANOWANIE (Myślenie)
- Nie piszesz ani słowa!
- Czytasz polecenie (trzy razy).
- Podkreślasz formę i DWA elementy.
- Robisz mapę myśli (tabelkę Za/Przeciw).
- Wypisujesz 5-10 kluczowych słów (synonimy, linking words).
- Kolejne 40 minut: PISANIE (Tworzenie)
- To jest tryb flow. Nie zatrzymuj się.
- Pisz wstęp (zgodnie ze wzorem).
- Pisz akapit 1 (zgodnie z PEEL, skupiając się na elemencie #1).
- Pisz akapit 2 (zgodnie z PEEL, skupiając się na elemencie #2).
- Pisz zakończenie (podsumowanie + teza).
- Co, jeśli utkniesz? Zostaw lukę, napisz słowo po polsku i leć dalej. Wrócisz do tego. Nie pozwól, by jedno słowo zatrzymało całą pracę.
- Ostatnie 5 minut: KOREKTA (Polowanie)
- To najważniejsze pięć minut. To jest Wasza kontrola jakości. Nie oddawajcie pracy bez tego.
- Zróbcie check-listę.
Magia korekty: Jak czytać własny tekst oczami egzaminatora?
Korekta to nie jest „przeczytanie całości i stwierdzenie, że jest OK”. Korekta to aktywne polowanie na błędy. Moi uczniowie dostają taką listę:
Checklista Korekty (5 minut):
- Treść: Czy odniosłem się do OBU elementów z polecenia? (Najważniejsze!)
- Kompozycja: Czy jest wstęp, rozwinięcie (w akapitach!) i zakończenie? Czy są logiczne?
- Limit słów: Sprawdź szybko (policz słowa w jednej linijce i pomnóż przez liczbę linijek). Czy mieścisz się w limicie 200-250 słów? (Dla matury 2025: 200-250 słów. Lekkie przekroczenie jest OK, ale duże braki lub nadmiar to błąd).
- Polowanie na „S”: Przeczytaj tekst patrząc tylko na czasowniki po „he/she/it” i rzeczownikach w l. pojedynczej. (He go? Źle -> goes).
- Polowanie na literówki: Czy „environment” i „government” są dobrze napisane?
- Czytelność: Czy egzaminator da radę to odczytać? Popraw nieczytelne słowa.
Zaufajcie mi, te pięć minut potrafi uratować całą ocenę. To wtedy łapie się te głupie błędy, które wynikają z pośpiechu, a nie z braku wiedzy.
A co, jeśli… (Szybkie Q&A od Mentora)
- …mam pustkę w głowie i nie wiem, jak zacząć wstęp?Zacznij od rozwinięcia. Serio. Wiesz już (z mapy myśli), jakie masz argumenty. Napisz akapit 1 i 2. Kiedy już się „rozpiszesz”, pomysł na wstęp i zakończenie przyjdzie sam. Wstęp możesz fizycznie napisać na samym końcu.
- …nie znam kluczowego słowa?Parafraza! Na tym polega znajomość języka. Nie wiesz, jak jest „kłusownik” (poacher)? Napisz: „a person who hunts animals illegally”. Nie wiesz, jak jest „zrównoważony” (sustainable)? Napisz: „in a way that is good for the environment and can last for a long time”. Egzaminator doceni tę umiejętność.
- …stres mnie paraliżuje?Weź trzy głębokie oddechy. Zamknij na chwilę oczy. Przypomnij sobie, że jesteś tu, bo pracowałeś na to przez lata. To tylko zadanie. Kawałek papieru. Rozbij je na małe kroki (Plan -> Akapit 1 -> Akapit 2 -> …). Możesz to zrobić.
Najważniejsze wnioski (Twoja checklista do 100%)
Przeszliśmy długą drogę. Zanim przejdziemy do podsumowania, oto esencja tego artykułu w formie szybkiej checklisty. To są absolutne fundamenty sukcesu.
- Rozprawka to FORMA. Egzaminator ocenia Twoją umiejętność trzymania się struktury i logiki, a nie kreatywność.
- Dekoduj polecenie. Zawsze znajdź temat, formę (opinia vs za/przeciw) i DWA kluczowe elementy do rozwinięcia.
- Planuj zanim napiszesz. 5-minutowa mapa myśli (tabelka) to Twój plan budowy. Nigdy nie buduj bez planu.
- Stosuj model PEEL. Point, Explain, Example, Link. To gwarancja logicznego i pełnego akapitu.
- Trzymaj porządek. Nie mieszaj argumentów za i przeciw w jednym akapicie.
- Używaj „Linking Words”. To one robią z prostych zdań akademicki tekst. However, Moreover, Therefore to Twoi najlepsi przyjaciele.
- Pokaż „gramatykę premium”. Użyj kontrolowanie strony biernej, jednego zdania warunkowego (np. 2nd) i (jeśli czujesz się pewnie) inwersji.
- Unikaj „pustych kalorii”. Zamiast „good/bad” użyj beneficial/detrimental.
- Stosuj strategię 5-40-5. 5 minut planu, 40 minut pisania, 5 minut korekty.
- Korekta to obowiązek. Poluj na błędy „S”, literówki i sprawdź, czy odniosłeś się do obu elementów z polecenia.
Zaufaj procesowi (i sobie)
Widzicie? Rozprawka to nie jest czarna magia. To jest rzemiosło. To zestaw reguł i technik, których można się nauczyć – tak samo, jak uczycie się wzorów matematycznych czy dat z historii.
Przez lata mojej pracy widziałem uczniów, którzy zaczynali od pisania chaotycznych, pełnych błędów tekstów, a na maturze oddawali prace, które czytało się z przyjemnością. Różnica? Praktyka i system.
Nie da się napisać idealnej rozprawki za pierwszym razem. Ale da się napisać „wystarczająco dobrą”, a potem, analizując błędy, pisać coraz lepsze. Używajcie starych arkuszy CKE. Piszcie na czas. Dajcie swoje prace do sprawdzenia nauczycielowi i – co ważniejsze – pytajcie „dlaczego to jest źle?”. Zrozumienie błędu jest kluczem do jego eliminacji.
Pamiętajcie, że w dniu egzaminu stres jest normalny. To znaczy, że Wam zależy. Ale nie pozwólcie, by strach odebrał Wam kontrolę. Macie system. Macie narzędzia. Macie wiedzę.






