Spis treści:
Zbliża się maj, a wraz z nim rośnie napięcie. Egzamin ósmoklasisty z matematyki to dla wielu uczniów największe wyzwanie. W głowie kłębią się setki wzorów, definicji i zadań. „Czego się uczyć?”, „Co na pewno będzie?”, „Jak nie stracić głupio punktów?”. To pytania, które słyszę co roku od moich podopiecznych.
Jako nauczyciel matematyki z wieloletnim stażem i ekspert egzaminacyjny, który przeanalizował każdy arkusz CKE od 2019 roku, mam dla Was wiadomość, która jest jednocześnie dobra i zła. Zła: nie ma „przecieków”, a magiczne „pewniaki” krążące po Internecie to najczęściej mity. Dobra: egzamin CKE jest absolutnie przewidywalny. Nie jest loterią. Jest logicznym, powtarzalnym i schematycznym testem, który sprawdza żelazne fundamenty matematyki.
„Pewniaki” to nie są konkretne zadania, które się powtórzą. „Pewniaki” to 10 typów umiejętności, które CKE musi sprawdzić, ponieważ bez nich cała dalsza edukacja matematyczna jest niemożliwa. Waszym zadaniem nie jest liczyć na szczęście, ale systematycznie opanować te 10 filarów.
W tym artykule nie znajdziecie wróżenia z fusów. Znajdziecie dogłębną analizę tych 10 typów zadań. Pokażę Wam, dlaczego są one „pewniakami”, jak wyglądają w arkuszach CKE, jakie pułapki zastawiają na Was egzaminatorzy i jakimi strategiami je pokonać. To jest Wasz ostateczny przewodnik po egzaminacyjnym polu bitwy. Zaczynajmy.
Dlaczego „Pewniaki” istnieją? Logika Egzaminu CKE
Zrozumienie tego jest kluczowe dla Waszego spokoju. Egzamin nie jest złośliwym testem na inteligencję. Jego celem jest sprawdzenie, czy opanowaliście podstawę programową. Matematyka jest nauką hierarchiczną – nie da się zrozumieć brył bez geometrii płaskiej, a geometrii bez algebry. Te 10 „pewniaków” to po prostu najważniejsze cegiełki tej budowli. CKE musi je sprawdzić, by dać liceom sygnał, że jesteście gotowi na kolejny etap.
10 Pewniaków na E8 Matematyka 2025: Dogłębna Analiza
Pewniak nr 1: Działania na Potęgach i Pierwiastkach
Dlaczego to jest pewniak?
To absolutny fundament algebry. Potęgi i pierwiastki to „język”, którym zapisujemy duże liczby, wzory i skomplikowane działania. CKE sprawdza, czy płynnie posługujecie się tym językiem. To niemal zawsze 1-2 zadania zamknięte.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
Pojawiają się trzy główne formy:
- 1. Obliczanie wartości wyrażeń potęgowych: Proste zadania, które sprawdzają znajomość wzorów na mnożenie, dzielenie i potęgowanie potęg. Np. „Wartość wyrażenia \(\frac{2^5 \cdot (2^3)^2}{2^{10}}\) jest równa…”.
- 2. Działania na pierwiastkach: Zazwyczaj sprowadzają się do wyłączania czynnika przed znak pierwiastka. Np. „Oblicz wartość wyrażenia \(\sqrt{72} – \sqrt{32}\)„.
- 3. Notacja wykładnicza i szacowanie: Porównywanie liczb, np. „Oceń prawdziwość zdania: \(3^4 \cdot 5^4 = 15^4\)” albo „Czy \(\sqrt{50}\) jest większe od 7?”.
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Pułapka 1 (Kardynalna): Dodawanie potęg. Uczniowie nagminnie mylą wzory. Pamiętaj: \(2^3 \cdot 2^4 = 2^7\), ale \(2^3 + 2^4\) to nie jest \(2^7\)! W dodawaniu musisz wyłączyć wspólny czynnik: \(2^3(1 + 2^1) = 8 \cdot 3 = 24\).
- Pułapka 2 (Pierwiastki): Dodawanie liczb pod pierwiastkiem. \(\sqrt{9} + \sqrt{16} = 3 + 4 = 7\), a to nie jest \(\sqrt{9+16} = \sqrt{25} = 5\). Pierwiastki dodajemy jak „x” – tylko te same (np. \(3\sqrt{2} + 5\sqrt{2} = 8\sqrt{2}\)).
- Wskazówka: Kluczem do zadań z pierwiastkami (typ 2) jest rozbicie liczby na iloczyn z kwadratem: \(\sqrt{72} = \sqrt{36 \cdot 2} = 6\sqrt{2}\) oraz \(\sqrt{32} = \sqrt{16 \cdot 2} = 4\sqrt{2}\). Teraz działanie \(6\sqrt{2} – 4\sqrt{2}\) jest banalne i wynosi \(2\sqrt{2}\).

Pewniak nr 2: Procenty (Obniżki, Podwyżki i Stężenia)
Dlaczego to jest pewniak?
To najbardziej życiowa i praktyczna umiejętność matematyczna. Egzamin CKE to egzamin z kompetencji, a umiejętność obliczania procentów jest absolutną podstawą funkcjonowania we współczesnym świecie (zakupy, bank, podatki). To jest gwarantowane 1-2 zadania, w tym często jedno otwarte.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
To niemal zawsze zadanie z treścią. Najpopularniejsze typy:
- 1. Obniżki i podwyżki: „Cenę butów obniżono o 20% i kosztują teraz 160 zł. Ile kosztowały przed obniżką?”.
- 2. „O ile procent więcej/mniej?”: „Kasia ma 20 zł, Basia 25 zł. O ile procent Kasia ma mniej pieniędzy od Basi?”.
- 3. Procent z liczby: „W klasie jest 30 uczniów. 40% to dziewczęta. Ilu jest chłopców?”.
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Pułapka 1 (Największa!): Obliczanie ceny „przed”. W zadaniu „Cena po obniżce o 20% wynosi 160 zł”, uczniowie nagminnie liczą \(160 + 20\% \cdot 160\). To błąd kardynalny! Taka operacja nie istnieje. Prawidłowa metoda to równanie (patrz Pewniak 3) lub proporcja:
Skoro cenę obniżono o 20%, to 160 zł to jest \(100\% – 20\% = 80\%\) ceny początkowej.
Układamy proporcję:
\(80\% \text{ — } 160 \text{ zł}\)
\(100\% \text{ — } x \text{ zł}\)
\(x = \frac{100\% \cdot 160}{80\%} = 200 \text{ zł}\). - Pułapka 2 („O ile procent…”): W pytaniu „O ile procent Kasia (20 zł) ma mniej od Basi (25 zł)?”, kluczem jest mianownik. ZAWSZE dzielimy przez wartość, „od której” porównujemy. Porównujemy „od Basi”, więc Basia (25 zł) jest naszym 100%.
Różnica: \(25 – 20 = 5 \text{ zł}\).
Obliczenie: \(\frac{5}{25} = \frac{1}{5} = 0,2 = 20\%\). Kasia ma o 20% mniej. - Wskazówka: Opanuj „szybkie mnożenie”. Podwyżka o 30% to mnożenie przez \(1,3\). Obniżka o 15% to mnożenie przez \(0,85\). Oszczędza to masę czasu.
Pewniak nr 3: Algebra (Równania i Zadania z Treścią)
Dlaczego to jest pewniak?
To serce zadań otwartych. Umiejętność „przetłumaczenia” historyjki z języka polskiego na język matematyki (równanie) jest tym, co oddziela wyniki przeciętne od wysokich. CKE musi to sprawdzić.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
- 1. Zadania „o wieku”: „Kasia jest o 3 lata starsza od Basi. Razem mają 27 lat. Ile lat ma Kasia?”.
- 2. Zadania geometryczne: „Jeden bok prostokąta jest o 5 cm dłuższy od drugiego. Obwód wynosi 50 cm. Oblicz pole.”
- 3. Zadania „o liczbach”: „Suma trzech kolejnych liczb parzystych wynosi 66. Znajdź te liczby.”
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Wskazówka (Schemat 5 Kroków): Zawsze stosuj ten sam schemat, a nigdy się nie pogubisz. Weźmy zadanie 1:
1. Analiza i definicja \(x\): \(x\) – wiek Basi (zawsze oznaczaj \(x\) jako mniejszą wartość, jest łatwiej).
2. Zapisanie zależności: \(x + 3\) – wiek Kasi.
3. Ułożenie równania: (Wiek Basi) + (Wiek Kasi) = 27, czyli \(x + (x + 3) = 27\).
4. Rozwiązanie równania: \(2x + 3 = 27\) / \(2x = 24\) / \(x = 12\).
5. Odpowiedź i sprawdzenie: \(x=12\) (to wiek Basi). Pytali o Kasię! Wiek Kasi = \(x+3 = 12+3 = 15\). Odp: Kasia ma 15 lat. - Pułapka (Zadanie 3): Zapis liczb parzystych. To nie jest \(x, x+1, x+2\)! Kolejne liczby parzyste różnią się o 2. Poprawny zapis: \(2n\), \(2n+2\), \(2n+4\). Równanie: \(2n + (2n+2) + (2n+4) = 66\).

Pewniak nr 4: Geometria Płaska (Trójkąty i Kąty)
Dlaczego to jest pewniak?
Geometria to test na logiczne myślenie. CKE sprawdza, czy znasz podstawowe własności figur i potrafisz je łączyć. Królem tej sekcji jest Twierdzenie Pitagorasa.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
- 1. Twierdzenie Pitagorasa (wprost): „W trójkącie prostokątnym przyprostokątne mają 5 i 12. Oblicz przeciwprostokątną.”
- 2. Twierdzenie Pitagorasa (ukryte): To jest klucz! Pitagoras ukryty jest w:
– Obliczaniu wysokości trójkąta równoramiennego.
– Obliczaniu przekątnej kwadratu lub prostokąta.
– Obliczaniu wysokości w trapezie (patrz Pewniak 5).
– Obliczaniu długości odcinka w układzie współrzędnych (patrz Pewniak 7).
– Obliczaniu wysokości ściany bocznej w ostrosłupie (patrz Pewniak 6). - 3. Kąty: „W trójkącie ABC kąt A ma 40°, a kąt B jest o 20° większy od A. Uzasadnij, że ten trójkąt nie jest prostokątny.”
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Pułapka (Pitagoras): Mylenie \(a, b\) i \(c\). Pamiętaj, \(c\) to zawsze przeciwprostokątna (najdłuższy bok, naprzeciw kąta prostego). Wzór \(a^2 + b^2 = c^2\) jest święty. Jeśli masz dany bok \(c=10\) i \(a=6\), to liczysz \(6^2 + b^2 = 10^2\), czyli \(b^2 = 100 – 36 = 64\), a nie \(10^2 + 6^2\).
- Wskazówka (Wzory z głowy): Arkusz CKE nie zawiera wzorów na przekątną kwadratu (\(d=a\sqrt{2}\)) ani na wysokość trójkąta równobocznego (\(h = \frac{a\sqrt{3}}{2}\)). Możesz je wyprowadzić Pitagorasem, ale to strata czasu. Naucz się ich na pamięć!
- Wskazówka (Kąty): Wypisz sobie zasady: Suma w trójkącie = 180°. Kąty przyległe = 180°. Kąty wierzchołkowe = są równe. W trójkącie równoramiennym kąty przy podstawie są równe.
Pewniak nr 5: Geometria Płaska (Czworokąty i Pola)
Dlaczego to jest pewniak?
Testuje zastosowanie wzorów z karty wzorów w praktyce. CKE nie sprawdza, czy znasz wzór na pole trapezu (bo masz go w karcie), ale czy potrafisz znaleźć potrzebne do niego \(a, b\) i \(h\).
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
- 1. Pole trapezu: Najczęstszy gość. Zazwyczaj trapez równoramienny lub prostokątny, w którym wysokość \(h\) lub kawałek podstawy trzeba policzyć z… Pitagorasa (patrz Pewniak 4).
- 2. Pole rombu: Pułapka polega na dwóch wzorach. Karta podaje wzór z przekątnymi \(P = \frac{e \cdot f}{2}\). Ale romb to też równoległobok, więc działa też wzór \(P = a \cdot h\). CKE często podaje dane do jednego wzoru, a pyta o coś z drugiego.
- 3. Pola figur złożonych: Absolutny klasyk zadań otwartych. Np. „Oblicz pole trawnika”, który jest prostokątem z wyciętymi dwoma kołami. Strategia „Duże Pole – Małe Pole”.
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Wskazówka (Trapez): W trapezie równoramiennym ZAWSZE rysuj dwie wysokości. Dzielą one dłuższą podstawę na trzy odcinki. Środkowy jest równy krótszej podstawie, a dwa boczne są równe (\(x\)). Tego \(x\) liczysz z Pitagorasa.
- Wskazówka (Romb): Pamiętaj, że przekątne w rombie przecinają się w połowie i pod kątem prostym. Dzielą romb na cztery identyczne trójkąty prostokątne. Tam znów czai się Pitagoras!
Pewniak nr 6: Geometria Przestrzenna (Bryły)
Dlaczego to jest pewniak?
To jest zadanie-kombajn. Łączy w sobie wszystko: geometrię płaską (bo trzeba policzyć pole podstawy), Pitagorasa (by policzyć wysokość bryły lub ściany), algebrę (by podstawić do wzoru) i wyobraźnię przestrzenną. To murowane zadanie otwarte za 2 lub 3 punkty.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
CKE sprawdza dwie główne bryły:
- 1. Graniastosłupy (Prisms): Zazwyczaj proste. Wzory \(V = P_p \cdot H\) (Objętość) i \(P_c = 2 \cdot P_p + P_b\) (Pole Całkowite). Pułapka tkwi w podstawie (\(P_p\)). Podstawą jest trójkąt równoboczny, romb, trapez… (patrz Pewniaki 4 i 5).
- 2. Ostrosłupy (Pyramids): Tutaj jest trudniej. \(V = \frac{1}{3} P_p \cdot H\). Kluczem jest trójkąt prostokątny, który trzeba „wyciąć” z bryły, by policzyć wysokość ostrosłupa \(H\) lub wysokość ściany bocznej \(h_s\).
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Pułapka 1 (Mylenie wysokości): W ostrosłupie są trzy wysokości! \(H\) (wysokość całej bryły), \(h_s\) (wysokość ściany bocznej) i \(h_p\) (wysokość podstawy, jeśli jest trójkątem). Nigdy ich nie myl!
- Wskazówka (Święty Trójkąt Ostrosłupa): W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym narysuj kluczowy trójkąt prostokątny: jego przyprostokątne to wysokość bryły \(H\) i połowa boku podstawy (\(\frac{1}{2}a\)), a przeciwprostokątna to wysokość ściany bocznej \(h_s\). Wzór: \(H^2 + (\frac{1}{2}a)^2 = (h_s)^2\). Z tego Pitagorasa CKE korzysta co roku!

Pewniak nr 7: Układ Współrzędnych
Dlaczego to jest pewniak?
To wizualne połączenie algebry i geometrii. Jest niezbędne do rozumienia wykresów i funkcji na dalszym etapie nauki.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
- 1. Odczytywanie współrzędnych i własności figur (np. „Podaj współrzędne wierzchołka C prostokąta ABCD, znając A, B i D”).
- 2. Długość odcinka: „Oblicz długość odcinka AB o końcach A=(-2, 1) i B=(4, 6)”.
- 3. Prosta \(y=ax+b\): „Sprawdź, czy punkt A=(1, 5) leży na prostej \(y = 3x + 2\)„.
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Wskazówka (Długość odcinka): Nie ucz się skomplikowanego wzoru z karty! Długość odcinka AB (zadanie 2) to po prostu ukryty Pitagoras. Narysuj trójkąt prostokątny, którego AB jest przeciwprostokątną. Jedna przyprostokątna to różnica „iksów” (\(4 – (-2) = 6\)). Druga to różnica „igreków” (\(6 – 1 = 5\)). Wzór: \(6^2 + 5^2 = c^2\). \(36 + 25 = c^2\). \(c = \sqrt{61}\).
- Wskazówka (Sprawdzanie punktu): Aby sprawdzić, czy punkt A=(1, 5) leży na prostej \(y = 3x + 2\), po prostu podstaw \(x=1\) i \(y=5\) do wzoru i zobacz, czy wyjdzie prawda. \(5 = 3 \cdot (1) + 2\) \(\rightarrow\) \(5 = 3 + 2\) \(\rightarrow\) \(5 = 5\). Prawda. Punkt leży na prostej.
Pewniak nr 8: Zadania Praktyczne (Prędkość, Droga, Czas i Skala)
Dlaczego to jest pewniak?
Bo to czysta „matematyka w życiu”. CKE sprawdza, czy potrafisz zastosować wzory w praktycznym kontekście i czy jesteś mistrzem jednostek.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
- 1. Prędkość, Droga, Czas: „Pociąg jedzie z prędkością 80 km/h. Jaką drogę pokona w 15 minut?”.
- 2. Skala: „Na mapie w skali 1:300 000 odległość między miastami to 4 cm. Jaka jest rzeczywista odległość?”.
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Pułapka 1 (JEDNOSTKI!): To jest 99% trudności tych zadań. W zadaniu 1 masz \(km/h\) i \(minuty\). Nie możesz pomnożyć \(80 \cdot 15\)! Musisz zamienić 15 minut na godziny. 15 minut = \(\frac{15}{60}\) godziny = \(\frac{1}{4}\) godziny (lub 0,25 h). Droga \(s = V \cdot t = 80 \text{ km/h} \cdot 0,25 \text{ h} = 20 \text{ km}\).
- Wskazówka (Skala): Skala to „brudna robota” na zerach. Ułatw to sobie. Skala 1:300 000 oznacza \(1 \text{ cm} \rightarrow 300 000 \text{ cm}\). Zamień to od razu na metry (skreśl 2 zera): \(1 \text{ cm} \rightarrow 3 000 \text{ m}\). Zamień na kilometry (skreśl 3 zera): \(1 \text{ cm} \rightarrow 3 \text{ km}\). Skoro 1 cm na mapie to 3 km w terenie, to 4 cm na mapie to \(4 \cdot 3 = 12 \text{ km}\). Koniec zadania.
Pewniak nr 9: Statystyka (Średnia Arytmetyczna i Odczytywanie Danych)
Dlaczego to jest pewniak?
Umiejętność czytania wykresów i wyciągania wniosków to kluczowa kompetencja XXI wieku. Średnia to jej najbardziej podstawowe narzędzie. Zawsze jest 1-2 zadania z tej puli.
Jak to wygląda w arkuszu? (Analiza zadań CKE)
- 1. Odczytywanie danych: Dostajesz wykres słupkowy, kołowy lub tabelę. Musisz odpowiedzieć na pytania Prawda/Fałsz lub „O ilu uczniów więcej…”.
- 2. Obliczanie średniej: „Tabela pokazuje oceny Janka. Oblicz jego średnią ocen.”
- 3. Zadanie „z gwiazdką” (otwarte): „Średnia arytmetyczna pięciu liczb wynosi 10. Gdy dodano szóstą liczbę, średnia wzrosła do 12. Jaką liczbę dodano?”.
Pułapki i Wskazówki Nauczyciela
- Wskazówka (Zadanie 3): To zadanie na „odwrócenie” średniej. Kluczem jest SUMA.
Etap 1: Średnia 5 liczb to 10. Ich SUMA \(S_5 = 5 \cdot 10 = 50\).
Etap 2: Średnia 6 liczb to 12. Ich SUMA \(S_6 = 6 \cdot 12 = 72\).
Etap 3: Jaką liczbę dodano? To różnica sum! \(x = S_6 – S_5 = 72 – 50 = 22\). Odp: Dodano liczbę 22.





